Hva skal skriveren stå på når du har disp?

Har du disp så har du disp, tenker nok mange. Likevel er det greit både å slippe "discolyder" hele tiden - og få papirarbeidet riktig med en gang.

Hva skal den stå på? Illustrasjonsbildet er fra en tungt-artikkel i 2009, da et tysk forsikringsselskap hadde funnet ut at digital skriver var farliger enn de gamle skivene...
Hva skal den stå på? Illustrasjonsbildet er fra en tungt-artikkel i 2009, da et tysk forsikringsselskap hadde funnet ut at digital skriver var farliger enn de gamle skivene... Foto: arkiv
Publisert

SJÅFØRHVERDAG: Koronatiltakene har en tendens til å åpner for like mange spørsmål som det løser problemer.

Dagens, rettere sagt nattens, kanskje mest menneskelige tråd på yrkesjaforen.no ble åpnet av Glenn Robin:

"Flere her inne som får litt angst når skriveren blinke å 10t kjøretid e brukt opp.. å man fortsette å kjøre over? Enda man har disp ?"

Jeg skjønner ham godt. Selv hater jeg sånne småting som ikke er "helt riktig". Heldigvis kom det masse gode svar.

Forslaget om å sette skriveren i OUT er ikek riktig, som det påpekes "Out skal kun brukes dersom du kjører etter unntaksregler.Disp er ikke unntaksregler."

Magne Flakk hos Volmax var førstemann til å gi den fasiten jeg tipper de fleste er fornøyd med:

"... bare trykk vekk og kjør, så blir de lovpålagte analyserapportene korrekte, skriver han.

Men Eva er ikke helt fornøyd og svarer:

"Skriveren vet ikke dette, så da er det pling plong og disco i hvert kryss ca 🤪 Setter man skriveren i out med kortet i, slipper man det, men det blir fremdeles registrert hva man gjør."

Nei, svarer Flakk: Det blir lagt under «utenfor området» på rapportene bedriften mottar, som igjen brukes i bedriftskontroller 🤓 Så blir mer etterarbeid.

Eller som Kjell skriver lenger nede: Tok en tlf til svv utekontroll, Out skal ikke brukes! Det kan gi store problemer i en seinere kontroll, da all kjøre å hvile tid skal være registrert !

Dessuten - og kanskje ikke nødvendig å påpeke - men pauser hver 4,5 timer er fortsatt pålagt.

Et poeng som også dukker opp i tråden er nok likevel vel så viktig: Får man betalt for den ekstra kjøringen?