Kinesiske varebiler jobber utslippsfritt for Posten Bring

Ren bedriftspakkelevering i Oslo sentrum.

Kinesiske (og tyske) varebiler på jobbe for Posten i Oslo sentrum
Kinesiske (og tyske) varebiler på jobbe for Posten i Oslo sentrum Foto: Posten, Stig Tvergrov
Publisert Oppdatert

1200 bedriftskunder innenfor Ring 1 i Oslo vil heretter få omlag 11.000 pakker levert hver uke utslippsfritt. Dette skjer når Posten og Bring i løpet av november erstatter 22 fossile kjøretøy i dette området med elektriske varebiler, elektriske Paxstere og elektriske varesykler.

Det årlige forbruket av diesel går ned 42.000 liter, som gir en reduksjon på 105 tonn CO2 pr år, skriver Posten i en pressemelding i dag.

- Posten Norges miljøambisjon er at vi skal bruke kun fornybare energikilder i våre bygg og kjøretøy innen 2025. Utviklingen i byene har gått mye raskere enn forventet. Det er positivt. Vi jobber nå for å etablere utslippsfri pakkelevering i andre byer, sier konsernsjef Tone Wille.

For å nå målene utvikler og tester Posten alternative kjøretøy i samarbeid med produsentene av kjøretøy. Selskapet var først i Norden med å teste den kinesiske el-varebilen Maxus. I disse dager kommer 22 slike biler til Norge. 18 av dem vil gå i Oslo. Posten var i fjor først i landet med elektriske varebiler fra Volkswagen.

Crafter i front, Maxus bak.
Crafter i front, Maxus bak. Foto: Posten, Stig Tvergrov