Nye ferjeutgifter en hodepine

Vartdal Plast betalte i fjor 7,5 millioner kroner i ferjebilletter. Nå stiger det kraftig.

Nærmer seg 10 mill i ferjer - noen høyere?
Nærmer seg 10 mill i ferjer - noen høyere? Foto: Vartdal Plast
Sist oppdatert

Vartdal Plast betalte i fjor 7,5 millioner kroner i ferjebilletter. Det gjorde selskapet for å få fraktet råstoff inn til fabrikken og byggisolasjon og emballasje ut til kundene.

Det er nett.no (bak betalingsmur), som skriver at innføring av autopass og nye takster, vil medføre tre millioner kroner ekstra – i tillegg til de 7,5 millionene de betalte i 2019.

På vestlandet har det vært et ferjeopprør etter at billettprisene har skutt i været. Vartdal Plast er en av mange bedrifter som nå merker prisøkningen.

Nettstedet skriver videre at det også er stor misnøye med den korte fristen fra autopass-systemet ble vedtatt innført til det blir tatt i bruk.

Med en så kort tidsfrist rekker ikke bedriftene i området få dekket inn kostnadsøkningen i sine forhandlinger med kundene for inneværende år. Det har blant annet Vartdal Plast fått erfare.

Lederen i Stortingets transportkomite lover nå å se nærmere på autopass-systemet.