23948sdkhjf

Kjørt transport på tyske veier i det siste? Krev penger tilbake!

Toll Collect-skandalen: - Alle lastebiler over 7500 kilo har siden 2005 betalt for mye på tyske motorveier. Nå kan de kreve å få penger tilbake for de siste årene, sier Stian Færøy Herringbotn i Truck Refunds.

TRANSPORTØKONOMI:

Den såkalte Toll Collect-skandalen startet da et polsk transportfirma klaget på veiavgiftene i Tyskland.

Det endte med at EU-domstolen nylig bestemte at avgiftene har vært for høye.

- Ethvert selskap som har betalt bompenger i Tyskland fra 2017 og fram til nå, bør ha rett til refusjon av overskytende betaling av bompenger betalt i henhold til denne avgjørelsen, sier Stian Færøy Herringbotn fra Truck Refunds.

Truck Refunds er en av flere aktører som kan hjelpe bileiere med å kreve penger tilbake.

Den forventede kompensasjonen er 4-5 prosent av det totale betalte beløpet.

- Våre eksperter tror at erstatningsbeløpet totalt vi ligge rundt 4,4 milliarder euro, sier Herringbotn.

Herringbotn vil ikke på nåværende tidspunkt anslå hva dette vil bety for hver enkelt bileier i kroner og øre. Han legger til at det per nå er årene 2017 til og med 2020 som er i fokus. På grunn av tyske regler foreldes 2017 dette året, så her må kravene være klare innen 12.12.20.

Les mer om saken

Eurotransport.de: 10.000 Unternehmen bekommen Maut zurüc

DW.com: Europe's top court declares German truck tolls excessive

Les også denne oppskriften hos Norges Lastebileier-Forbund.

Nytt for oss

Transportfirmaet Alf Birger Tallaksen i Arendal har fire til fem vogntog gjennom Tyskland hver uke.

- Vi kjører mye til Italia, og må derfor gjennom Tyskland. Det er ganske nytt for oss at det er krevd inn for mye penger på de tyske veiene, sier daglig leder Alf Tallaksen.

I løpet av en måned betaler Tallaksen rundt 50.000 kroner i avgifter på de tyske veiene, og det er snakk om et betydelig beløp hvis 5 prosent av det kan kreves tilbake.

- Vi må sette oss inn i hvordan vi kan kreve pengene tilbake, og se hvor mye jobb det er snakk om. Men det er naturligvis interessant, og det vil bety mye penger for oss, sier Tallaksen.

Dette er saken

EU-domstolen (The European Court of Justice) har avgjort at Tysklands motorveiavgift for transportselskaper har vært for høy. Dommerne konkluderte i slutten av oktober med at kostnadene for trafikkpolitiet ikke skulle være inkludert i regningen.

Som den store tyske avisen Deutsche Welle skrev tidligere denne måneden, har EU-domstolen bestemt at kun infrastrukturkostnader skal inkluderes når man bestemmer prisen for bompenger. Politiaktiviteter er derimot "statens ansvar" ifølge retten.

Klaget på regningen

EU-domstolens avgjørelse kommer etter en lang juridisk kamp utløst av en polsk transportør som følte at regningen for bruk av tyske veier i 2010 og 2011 var for høy.

Transportøren argumenterte for at bompengene brøt et EU-direktiv som sier at veiavgifter kun skal være relatert til infrastrukturkostnadene.

Først avviste en forvaltningsdomstol i Köln kravet fra den polske transportøren. En anke ble deretter suspendert av en høyere administrativ domstol i Münster, som ba om EU-domstolens tolkning av saken. Det førte til slutt til EU-domstolens dom i slutten av oktober.

Vil påvirke bomavgiftene

Som en konsekvens av dommen, må den høyere forvaltningsdomstolen i Münster nå treffe en avgjørelse angående saken. Ikke desto mindre er den bundet av rettspraksis fra EU-domstolen.

I en pressemelding ønsker den tyske føderale foreningen for godstransport, logistikk og deponering (BLG) velkommen EU-domstolens dom, og sier at den har ført til klarhet i enkle spørsmål knyttet til hvordan bompenger beregnes, noe som gir rettssikkerhet i prosessen.

Tysklands transportdepartement har erklært at de har til hensikt å vurdere EU-domstolens avgjørelse. Det er derfor forventet at dommen vil påvirke bompengeavgiftene i fremtiden, skriver Deutsche Welle.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.156