En helt vanlig dag på jobben

I går ble det kontrollert 10 tungbiler på Ørje og 30 på Svinesund. Det ga totalt 14 bruksforbud. - Koronasituasjonen har gjort oss enda mer målrettet i utvalget av biler, kommenterer Roger Gulvik på Svinesund kontrollstasjon.

Det var lite action på Svinesund i går, her er derfor inspektør Roger Gulvik avbildet for en tid tilbake med en minister i bakgrunnen.
Det var lite action på Svinesund i går, her er derfor inspektør Roger Gulvik avbildet for en tid tilbake med en minister i bakgrunnen. Foto: arkiv
Sist oppdatert

TUNGBILKONTOLL: Fra klokken 0800 til 15.30 i går rullet det henholdsvis 31 og 150 lastebiler over kontrollplassene på Ørje og Svinesund.

Av disse ble en tredjedel hanket inn til grundigere kontroll begge steder, totalt 40 biler. Og som igjen resulterte i hele 14 bruksforbud.

- Roger Gulvik, hvordan er stemningen på sør-øst-grensene nå, sånn litt post-korona?

- Det går veldig greit vil jeg si. Vi har hatt gode og tilpassede rutiner gjennom hele koronaperioden, og som vi fortsetter med. En konsekvens er at vi er enda nøyere med å plukke ut biler vi ser eller tror kan være trafikkfarlige, og så bruker vi mer tid på dem. Det betyr jo mer tid også for sjåførene av disse bilene, men det er alle etter hvert innforstått med nå.

- Prosentandelen overlast og bruksforbud var vesentlig høyere på Svinesund enn Ørje i går?

- Ja, men det er nok mer tilfeldighet og tilpasset hva vi har lagt vekt på ved utvalg av biler enn at du kan se på det som normal forskjell mellom de to stasjonene. Trafikkvolumet er også mange ganger høyere over Svinesund.

- Har korona gitt merkbare endringer i trafikkmønsteret?

- Egentlig ikke. Hovedmengden trafikk er tilbake til de vanlige "linjebilene" vi ser daglig, og gjerne flere ganger om dagen. Vi har selvsagt sett en del flere nasjonaliteter og biler enn vanlig, biler vi ikke ellers ser så ofte, men ikke i store antall.

- Dere glemte å sende bilder fra kontrollene i går, hva var det mest dramatiske som skjedde?

- Det var vel det da, at det ikke skjedde noe dramatisk nok til å sende bilde. Vi hadde et eksempel på kritisk dårlig vedlikehold av bremser. Øvrige forhold gikk for det meste på overlast og lastsikring. Dette gir ofte bruksforbud frem til bilen er satt i stand til å kjøre videre.

Fra kontrollrapportene kan vi ellers lese at totalt 9 biler ble ilagt overlastgebyr. Og hyggelig nok en fin sommerdag: Ingen ble anmeldt for noe.