Glimt 3: Korona på veien

Han ene har et dårlig koronatips "....sikkert få som gidder å ta en operasjon uten grunn for å få karantene.". Han andre synes det er like greit om påsken blir avlyst...

I dag, dvs. i går, har Terje Tandberg Transport losset varer i Danmark som er på vei videre til Grønland med båt. Foto: Jonas Janson
I dag, dvs. i går, har Terje Tandberg Transport losset varer i Danmark som er på vei videre til Grønland med båt. Foto: Jonas Janson
Publisert Oppdatert

Akkurat nå er transporten mer spennende enn godt er.

En stund prøver vi derfor oss på uhøytidelige daglige glimt fra:

Norsk transport i koronaens tid

Trykk her for gårsdagens glimt2.

Trykk her for glimt1 i forgårs.

Glimt 7: Audun Tandberg, sønn av Terje, er en av landets blideste sjåførbedriftseiere. Han skal jo egentlig sitte på kontor? Likevel er det sjelden han ikke sitter bak rattet og multitasker når jeg tar kontakt. Men ikke denne gangen:

- Akkurat nå Audun: Karantene? I full jobb? For mye jobb? Permittert? Hjemmekontor?

Audun i farta på oppdrag for TransportMagasinet, fotografert av vår kjære konkurrent AT.
Audun i farta på oppdrag for TransportMagasinet, fotografert av vår kjære konkurrent AT.

- Jeg har faktisk hatt «karantene» på et vis før viruset brøt ut for fullt på grunn av en operasjon. Så det har vært flere dager helt uten jobb og med en del smerter. Men etter hvert som de ga seg, gikk det rett over til hjemmekontor og coronafast i den vakre bygda vår.

– Hva er utsikten for de neste dagene i din sektor og bedrift?

- Lageret på Hønefoss går for fullt, jernbanevogner kommer inn med papirruller fra Tyskland og Nord-Sverige som kjøres til kunden som produserer kartong og forpakninger til matvareindustrien. Her har det vært stor etterspørsel, og vi spiser ikke noe mindre når vi er hjemme, heller kanskje mer. Så vi satser på at dette fortsetter igjennom hele «lockdown»?

- Kranbilene har også hatt å gjøre enn så lenge. Kanskje vi er heldige som kjører byggevarer til en del mindre byggeplasser som fortsatt holder koken, er vel ofte de større plassene med mer folk som har stoppet opp? Her blir det jo spennende å se utviklingen fremover.

- Tankbilene i Sverige går absolutt for full maskin og det ser det ut som om det kommer til å fortsette med. Svenskene har jo også (i alle fall enda...) valgt en litt annen strategi hvor de ikke ønsker å «stenge» ned landet.

- Hva er det beste koronatipset du har fått så langt? Og hvem skulle du ønske visste akkurat det?

- Var selvopplevd og innebar at jeg fikk «karantene» før noen visst at det var behov for karantene i hele tatt.... på grunn av operasjon😜 så føler meg ganske så sikkert på at jeg ikke har fått noe smitte i alle fall. Dumt tips å gi til andre, sikkert få som gidder å ta en operasjon uten grunn for å få karantene..

– Hva irriterer deg mest nå? Kollegaer? Myndighetene? Allah? Eller at påsken ser ut til å bli «avlyst»?

Det her Tandberg-bildet er litt for kult til ikke å bruke. Fullfart i Sverige
Det her Tandberg-bildet er litt for kult til ikke å bruke. Fullfart i Sverige Foto: lånt fra facebook

- Liten vits å irritere seg så mye over dette. Sånn er det, og vi får ta en dag av gangen og løse utfordringene som dukker opp med et smil. Men må innrømme at det blir litt trist hvis påsken blir avlyst... Påske er alltid en koselig tid med familien i fjellet, med sol, appelsin, kvikklunsj og hyggelige spillkvelder. Og midt oppi det pleier jeg å feire bursdag. Jaja vi finner vel et godt alternativ hjemme også. Viktig å kunne være positiv og klare å kose seg litt😊

– Er det noen i bransjen du synes har gått foran som et godt eksempel og burde få skryt?

- Jeg syntes NLF har vært veldig flinke i denne settingen. De har vært tidlig på banen og tatt tak i mange utfordringer i bransjen sliter med i disse dager, og løst de på en god måte. De har også vært flinke til å få ut informasjon om dette til folket og det er positivt. Ellers bør vi utbringe en stor takk alle landets superhelter (fordi om ikke alle har supermannkapper på...) nemlig lastebilsjåføren våre som trosser virusfare og snøstormer for å holde landet vårt igang. Disse fortjener en stoooor applaus 🙌🏻🙌🏻

– Hva tenker du om oss skribenter som ikke klarer å bli enige om hvordan korona/corona skrives? 😊

- Nå har jeg i flere større samlinger (med lærere, lektorer, fagopplæringsseksjoner med mer) sagt at vi trenger ikke kunne analysere dikt av Petter Dass for å kunne kjøre lastebil. Så om det skrives på den ene eller andre måte tror jeg det har null betydning for vi forstår hva som menes og det er det viktigste, ikke hvordan det staves😂

Glimt 8: Har du hørt om den fryktede/respekterte Vegveseninspektøren som pensjonerte seg og begynte å kjøre lastebil for fullt igjen? Pluss masse annet? Jadda, Dag Rykkje er på farten i inn og utland. Og han er fortsatt ikke vond å be om en kommentar!

Rykkje-banden... Dag driver bla. YSK på si.
Rykkje-banden... Dag driver bla. YSK på si. Foto: facebook

- Karantene på meg ut veka, etter ein tur i Karibien på crus. Er frisk og rask, klar for nye utfordringer i neste veke.

– Hva er utsikten for de neste dagene?

- Regner med det gjerne blir litt trelastkjøring neste veke.

– Hva er det beste koronatipset du har fått så langt?

- Er slutta å lese alle tipsa, alltid noe som endra seg. Men det må være å være forsiktig, holde god avstand til andre personar. Unngå kafeer og andre plasser der det befinner seg mennesker, være nøye med bruk av hansker og hyppig håndvask.

- Hva irriterer deg mest nå? Kollegaer? Myndighetene? Allah? Eller at påsken ser ut til å bli «avlyst»?

Ikke bare bil. Dag Rykkje har det tøffeste profilbildet jeg har sett på lenge.
Ikke bare bil. Dag Rykkje har det tøffeste profilbildet jeg har sett på lenge. Foto: Stjålet fra facebook

- At Påsken blir avlyst er greitt for meg. Det jeg tenker på er at ved transport av trelast er det slutt på manuelle fraktpapirer, alt går elektronisk, det er heller ikkje nærkontakt med truckførere - for å unngå smitte. Derfor spør eg: Kva med internasjonal transport, grensekontroll, kontroll av dokument og opphoping av sjåfører frå mange land i eit lite rom? Det er ikkje bra. I disse tider burde Norge gitt forbud mot Kabotasje, dette ville gitt betydelig reduksjon av utenlandske sjåfører i Norge. Slik det ser ut no vil mange Norske sjåfører bli permittert på grunn av mangel på oppdrag. Ved å forby kabotasje i denne perioden kan vi kanskje unngå mange permisjoner og konkurser. Og selv Staten vil spare mykje penger på det)

– Hva tenker du om oss skribenter som ikke klarer å bli enige om hvordan korona/corona skrives?

- Eg skriv så mykje feil sjølv at det tek eg med knusende ro...