Arbeidslivet med: Strøken kranbil

Torgeir har det på G ...

Torgeir Sture er sjåfør for firmaet Nilsen & Sture Betong AS på Askøy. Med 60 ansatte og innleide er det mange forskalingssnekkere som vil ha en bit av ham og kranbilen.

Se opp, her jobbes det.
Se opp, her jobbes det. Foto: Sondre Sjong
Publisert Oppdatert

Klokken 08.00 ringer telefonen og ikke lenge etter blir vi andre stopp på dagens rute for Torgeir Sture.

Men før Torgeir ringer oss og sier god morgen, har han trolig vært gjennom en hel del telefonsamtaler allerede. Det er nemlig det store deler av dagen til Torgeir består av.

Hos Nilsen & Sture Betong utføres mye forskjellig arbeid, eller som slagordet mer presist forteller, alt innen betong. Betongarbeid, nybygg, gulvstøping og flytavretting, rehabilitering av mur, pussing og fasadebygging. Nilsen og Sture betong AS har også egen kantstøpemaskin som utfører profilstøp til vei og fortau.

Blant alle disse forskalingssnekkerne er Torgeir ansatt som lastebilsjåfør. – Jeg har så frie arbeidsdager som jeg kan få, smiler han. I dag kjører han «postrute» i Bergen. Med laste­bil. I rute blant alle forskalingssnekkerne for å bistå på de ulike oppdragene.

Dagene består av isoporkjøring og frakt av forskalingssystemer og andre varer. Og dersom det ikke er behov for Sture i firmaet, blir han leid ut til andre, slik som Kran & Anleggsteknikk i reportasjen foran.

Dagens første levering for vår del er ved en privat eiendom i nærheten av Fløyen. Alle som kjører lastebil i Bergen, vet at Fløyen ikke er den mest gunstige destinasjonen man kan få. Men Nilsen & Sture Betong er ikke som alle andre lastebilfirmaer. Firmaet har kun to lastebiler og er i så måte lite forbundet med tradisjonell transport med tanke på at de i all hovedsak utøver egentransport.

Det hindrer likevel ikke Sture for å dyrke interessen og lidenskapen for jobben han utfører med sin nye Scania. Vi svinger oss oppover i retning Fløyen der veien blir trangere og trangere for hver meter.

Torgeir er like rolig bak rattet, selv om utfordringene står i kø. Men kanskje var det kollegaen som burde fått denne turen?

Torgeir Sture kjører i rute mellom bedriftens mange forskalingssnekkere. Her leverer han en palle med skifer høyt oppe i fjellsiden over Bergen by.
Torgeir Sture kjører i rute mellom bedriftens mange forskalingssnekkere. Her leverer han en palle med skifer høyt oppe i fjellsiden over Bergen by. Foto: Sondre Sjong

G-serie

– Vi har to kranbiler. Den ene pleier å gå på trange fine plasser hvor det så vidt er plass til personbiler, sånn som her. Det er en MAN TGM 15-290, som snart er klar for utskiftning.

Og så har vi min, en Next Generation G500 som går på litt større oppdrag. Men det blir likevel trangt nok, forsikrer Torgeir i det støttelabben går i bakken.

Lasset går av og vi setter kursen nedover igjen, mens vi ber den dedikerte sjåføren forklare valget av G-serie. Han tenker seg litt om før han svarer:

Vognteknikk as bør få skryt for sine løsninger, i tillegg til kundeservice og kvalitet, mener Torgeir Sture.
Vognteknikk as bør få skryt for sine løsninger, i tillegg til kundeservice og kvalitet, mener Torgeir Sture. Foto: Sondre Sjong

– Jeg ønsket meg G-serie rett og slett fordi alle andre kjører R-serie. Jeg har heller ikke behov for høyere hytte eller køyeseng med tanke på alle småplassene jeg er på. Jeg synes også det ble tøff stuk på denne når den ble helt ferdig, innrømmer Torgeir, mens vi
parkerer på Skansen for litt fotografering
med Bergen liggende under oss.

– Jeg må jo innrømme at det er morsomt med en bil som ikke er lik alle andre og forskjellen ble enda større da jeg gikk for en G-serie, synes jeg.

Torgeir klatrer opp bak rattet igjen. Bildene er i boks og vi må videre til neste stopp på listen, en nyrestaurert boligblokk. En av åtte slike blokker i Bergen sentrum som skal rigges med nytt fundament og balkonger.

I dag skal Torgeir og kranbilen flytte en neve med armering fra nedsiden av veien og opp til byggeplassen på oversiden. Han kommer raskt på plass og kraner opp armeringen trygt og forsvarlig. Det tar heller ikke lange tida før kranen er pakket sammen igjen.

Telefonen ringer og vi er snart på tur videre til Nesttun for en ny servering til forskalingssnekkerne der borte.

<b>SIN EGEN SJEF:</b> Torgeir Sture har så frie arbeidsdager som det er mulig å få, ifølge ham selv.
SIN EGEN SJEF: Torgeir Sture har så frie arbeidsdager som det er mulig å få, ifølge ham selv. Foto: Sondre Sjong
Scania G500 8x4, med Palfingers PK 53002 SH. Den skiller seg helt klart ut i mengden
Scania G500 8x4, med Palfingers PK 53002 SH. Den skiller seg helt klart ut i mengden Foto: Sondre Sjong

Service i bøtter og spann

– Firmaet vårt ligger på Askøy, men jeg styrer hverdagen min selv her fra bilen. Via Pro Result kan snekkerne legge inn bestillinger av produkter, så jeg i neste runde kan bidra til at de får varene sine så raskt som mulig. Men det betinger at de bestiller varene samme dag om de skal få dem levert dagen etter. Gjør man ikke det, har man et problem. Det har skjedd, men ikke ofte, smiler Torgeir.

Det straffer seg åpenbart å ikke bestille varene sine i tide. Dagene er travle nok her i den nye Scaniaen. Trivsel og effektivitet går hånd i hånd nå, skal vi tro den blide askøyværingen.

– Jeg hadde lyst å prøve noe nytt denne gangen. Jeg har nå kjørt MAN de fem siste årene og jeg er egentlig glad jeg byttet. MAN var en god bil, men Scania er uten tvil en bedre bil for mitt bruk.

Jeg er veldig fornøyd med Scania generelt, alltid god service og merkeverkstedet i Bergen yter kvalitet, påpeker han og gir samtidig påbyggeren Vognteknikk en tilsvarende dose med ros.

– De stiller alltid opp, de også. Jeg er ikke alene om å mene det. Enten jeg trenger det med en gang eller ikke, så hjelper de til når det måtte være. Kundeservicen og kvaliteten på arbeidet Vognteknikk utfører er hovedgrunnen til at jeg valgte dem og ikke et annet påbygg, konstaterer han.

Den nye Scaniaen blir vasket så ofte som mulig. Her i gården skal utstyret holdes i topp stand. Noe annet vil han ikke være bekjent av. – Det tar seg så mye bedre ut å kjøre ren bil. Det er ikke minst mye hyggeligere å være på jobb når en vet at utstyret er rent og det er enkelt å jobbe med det.

<b>VILT OG VAKKERT:</b> Fjellsiden i Bergen er ikke bygget for tungtrafikk, men kommer man seg først opp, får man absolutt lønn for strevet.
VILT OG VAKKERT: Fjellsiden i Bergen er ikke bygget for tungtrafikk, men kommer man seg først opp, får man absolutt lønn for strevet. Foto: Sondre Sjong

Sist, men ikke minst, så blir holdbarheten på utstyret også mye bedre når det er rent. Det tar litt lengre tid før en føler at det har blitt gammelt, avslutter Torgeir Sture.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Transportmagasinet nr 05 2019