Kroner og kurs, korona og kollaps

På bare få dager har realkostnadene på nye biler, hengere, maskiner og utstyr økt med minst 30 prosent.

Seks modulvogntog går i fast rute for Pleyms Transport AS mellom Finnmark og Sør-Norge. 13 finske sjåfører bytter på fremføringen.
Seks modulvogntog går i fast rute for Pleyms Transport AS mellom Finnmark og Sør-Norge. 13 finske sjåfører bytter på fremføringen. Foto: Frode Telelvik
Publisert Oppdatert

ØKONOMI: Flere transportkilder har vært i kontakt med redaksjonen for å lufte bekymringene rundt ikke korona, men kroner.

Fra Pleym i nord til Sørum i sør.

Økonominettstedet E24 melder at onsdagens kroneras blir stående som den klart største svekkelsen siden Norges Bank forlot fastkursregimet i 1992.

Det dramatiske fallet i kronekursen får umiddelbart enorme konsekvenser for en transportør som Pleyms Transport AS, som kjører mellom Finnmark og Sør-Norge.

Bjørn Tore Pleym.
Bjørn Tore Pleym. Foto: Frode Tellevik

- For oss har fallet i den norske krona fått store konsekvenser, ettersom vi kjører 80 prosent i Sverige og Finland, og dermed utfører mye service, dieselfylling og kjøp av dekk der. Vi har også 13 finske sjåfører, som vi måtte kompensere i lønn, på grunn av den lave kronekursen, sier Bjørn Tore Pleym.

Les stor sak om Pleym i kommende TransportMagasinet - abonner her.

På ørlite lenger sikt er bekymringen fra Harry Nilsen i Sørum Transport like heftig:

- I dag er euroen 13 kroner, SEK 1.16 kroner og danske krona 1, 73 kroner. For eksempel har vi flere hengere i bestilling, som koster 100.000 euro. Nylig var dette 1 million norske kroner - nå koster hengerne 1,3 millioner kroner, en stigning på 30 prosent på noen dager, påpeker Nilsen.

Han er bekymret for at dette kan knekke hele transportbransjen.

Harry Nilsen
Harry Nilsen Foto: Haakon Førde

Bakgrunnen for kronefallet er ikke bare korona alene, men også det voldsomme oljeprisfallet. Ekspertene i E24 antyder at amerikanske investorer nå har panikk i hopetall og tar de pengene de har investert i utlandet og trekker pengene hjem.

Helt mørkt er det likevel ikke ennå. Til E24 sier valutastrateg Magne Østnor i DNB Markets følgende:

"Men vi vet ennå ikke varigheten av dette, og for realøkonomien er varigheten det viktigste. Dersom man klarer å begrense smittespredningen og gjenoppta aktiviteten, vil finansmarkedene etter hvert komme tilbake. Da rir vi kanskje stormen av uten at det blir mer enn et tilbakeslag. Jo lenger dette varer, jo større er risikoen for at det blir et dypere og mer langvarig tilbakeslag i realøkonomien enn under finanskrisen".