Scania elektrifiserer for fulle mugger

Lanserer hel-elektrisk lastebil med 250 km rekkevidde.

Scania 25 P batterielektrisk 4x2 for temperaturkontrollert transport. Foto: Scania
Scania 25 P batterielektrisk 4x2 for temperaturkontrollert transport. Foto: Scania
Sist oppdatert

EL-LASTEBIL: Scanias nyeste tilbud kan leveres med L- og P-seriehytter, og er tilgjengelig med enten fem batterier på totalt 165 kWt og 130 km rekkevidde, eller ni batterier på totalt 300 kWt kapasitet og 250 km rekkevidde, fremgår det av en rykende fersk pressemelding.

Rekkevidden er som vanlig avhengig av vekt, hytte, påbygg og kjørerute. Ved behov for utvidet rekkevidde kan sjåføren hurtiglade lastebilen under en pause eller ved et naturlig stopp på ruta.

Tilleggsbatterier er montert på ramma.

Den elektriske motoren leverer kontinuerlig 230 kW kraft, omtrent 310 hk. Motoren har to gir for å gi høyere dreiemoment over et bredere hastighetsspekter, og for å forbedre komfort.

En av fordelene med elektrisk motor er høy kontrollerbarhet. I praksis vil kunden oppleve raskere akselerasjon og respons fra drivlinjen.

Andre komponenter nødvendig for hel-elektrisk drift, som batteristyreenhet, batterikjøling, elektrohydraulisk styresystem, elektrisk luftkompressor og omformer er montert langs rammen.

Også som hybrid: Scania P 360 plug-in hybrid 6x2 og Scania 25 L batterielektrisk 6x2 .Foto: Scania
Også som hybrid: Scania P 360 plug-in hybrid 6x2 og Scania 25 L batterielektrisk 6x2 .Foto: Scania

Scanias batterielektriske lastebil kommer utstyrt med en CCS-ladekontakt for lading på strømnettet.

På under 55 minutter med 130 kW DC-lading er de fem batteripakkene oppladet 80 porsent. Med ni batteripakker tar samme opplading i underkant av 100 minutter.

Scanias nye lastebil er utstyrt med hel-elektrisk kraftuttak. Istedenfor tilkoblet utstyr via en interface, vanligvis plassert på girkassen eller motoren, er den koblet til en DC-boks montert på chassis. Denne gir DC-link opptil 60 kW PTO for utstyr som kjølesystem og krokløft.

Scanias Anders Lampinen, som er Direktør for Nye teknologier mener “Anskaffelse av en elektrisk lastebil er ikke bare en investering i kundens flåte, men også varemerke og marked.”