Lastebilprodusentene drev kartellvirksomhet i 14 år

Både Volvo, Scania, MAN, Daimler, Iveco og Renault har drevet ulovlig samarbeid blant annet for å forsinke innføringen av euro-krav.

Hverken EU-kommisjonen eller lastebilprodusentene har ønsket å kommentere saken, med henvisning til at den fortsatt er under etterforskning.
Hverken EU-kommisjonen eller lastebilprodusentene har ønsket å kommentere saken, med henvisning til at den fortsatt er under etterforskning.
Publisert Oppdatert

Samarbeidet skal ha pågått i 14 år, ifølge Financial Times.

De henviser til et dokument fra EU-kommisjonen som nå har lekket ut.

Ifølge dokumentet begynte det ulovlige samarbeidet i januar 1997 og holdt på frem til januar 2011.

Lastebilprodusentene ble enige om tidspunkter og prisnivåer i forbindelse med de dengang nye utslippskravene Euro 3.

Det var MAN som selv avslørte samarbeidet. På den måten regner MAN å selv slippe straffeforfølgelse.

Nettopp dette med straffeforfølgelse i slike saker er interessant.

EU-kommisjonen kan ikke benytte seg av strafferettslige virkemidler i konkurransesammenheng, men har mulighet til å kunne idømme bøter på opp mot 10 prosent av selskapenes globale omsetning. Det er dog svært sjeldent bøtene når slike nivåer.

Lastebilprodusentene skal ha avsatt penger for eventuelle bøter. Blant annet har Volvo satt av 3,7 mrd kroner for en måneds tid tilbake og Daimler skal på sin side ha satt av 600 millioner euro.