Lastebilsalget første halvår 2020

OPPDATERT #2: Scania med 46,1 prosent markedandel. Marked over 16 tonn gikk 14 prosent ned.

Norsk Scania Verdal fikk oppdraget å levere Frosta Entreprenørs nye Scania R540 med Istrail påbygg.
Norsk Scania Verdal fikk oppdraget å levere Frosta Entreprenørs nye Scania R540 med Istrail påbygg. Foto: Scania facebook
Sist oppdatert

Oppdatert med tall over 16 tonn

REGISTRERINGSSTATISTIKK: Vår faste kilde, Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), har n å talt opp alle bilene som er registrert i juni over 16 tonn

- altså Scania på topp igjen i klassen over 16 tonn, med 1057 biler, foran Volvo med 750 (sic!)

- reduksjonen i registreringstallene i Norge på 14 prosent er dermed mye snillere enn resten av Europa

10 års tilbakeblikk

I Norge var kampen om den gjeve tittelen "markedsleder over 16 tonn" i svært mange år en knallhard kamp på kniven mellom Volvo og Scania.

  • I 2018 vant Scania med 21 bilers ledelse
  • I 2017 vant Volvo med 122 bilers ledelse
  • I 2016 vant Volvo med 8 bilers ledelse
  • I 2015 vant Scania med 320 bilers ledelse
  • I 2014 vant Volvo med 228 bilers ledelse
  • I 2013 vant Scania med 5 bilers ledelse
  • I 2012 vant Volvo med 7 bilers ledelse
  • I 2011 vant Scania med 103 bilers ledelse

Så kom imidlertid 2019 og ble det som ser ut som et turningpoint for Scania. Tallene for 2019 ble rekordhøye på mange måter, og med 2398 biler over 16 tonn, slo Scania Volvo med hele 752 biler.

Hva med 2020 da?

Dette er uansett et unntaksår i koronaens tegn, men det har ikke plaget Scania så mye som det øvrige markedet så langt, med klar første plass på alle månedstatistikkene så langt, og per første halvårt ned 4,8 prosent målt mot 2019.

Hva gjør Volvo i Norge? Merket ligger selvsagt ikke på latside, men har vært noe uheldig med timingen. Ny sjef for den norske organisasjonen har akkurat kommet på plass. Og man har ennå ikke fått lansert ordentlig de nye modellene i det som skulle blitt tidenes lansering fra Volvo, men som akkurat ble blokkert av korona.

Volvo har nå 32,7 prosent markedsandel, med 750 biler, og ilgger 72, prosent bak sine egne 2019-tall.

Mercedes, MAN, DAF og Iveco går alle betydelig mer tilbake enn de to svenske. Renault kan imidlertid notere seg med et lyspunkt på 6 prosent fremgang, med totalt 34 biler ut i første halvår.

Totalmarkedet var ved utgangen av juni altså ned 14 prosent målt mot 2019.

Scania-leveranser

Det ble altså fortsatt ikke 50 prosent markedsandel på Scania, men her noen av dem som har bidratt for Scania:

Foto: Scania facebook

Denne tøffe G540 har HM Graveservice hentet ut hos Norsk Scania Oslo. Zetterbergs Industri AB påbygg.

Foto: Scania facebook

Det nye tilskuddet i bilparken til Br. Stenskjær As er denne Scania XT P500 B6x2*4NB levert av Norsk Scania Kongsvinger. nomek.as har stått for påbygget.

Foto: Scania facebook

Nummer 3 av 5 Scania R580 er levert til Sørum Transport i denne omgang

Foto: Scania facebook

Norsk Scania Molde fikk oppdraget å levere Gulla Transport As i Surnadal denne Scania 540S A6x2LB med fabrikkmontert svingskivepåbygg. Gratulerer til sjåfør Øystein Sæterbø, Gulla-ansatt i snart 20 år, med nytt kontor!

Foto: Scania facebook

Norsk Scania Borgeskogen har levert 10stk Scania R650 XT 6x4 til Firing & Thorsen. 3stk dumpere med 3-akslet kjerre og 7stk trekkvogner med tippsemi.

Foto: Scania facebook

Her står Pål Gunnar foran sin nye arbeidsplass, en Scania R500 8x4 kranbil med påbygg levert av Vognteknikk AS til Ørjan Orra As

Foto: Scania facebook

Norsk Scania Kongsvinger fikk æren av å levere Bråten Transport en nydelig Scania R 650 6x2NB flisbil, med påbygg fra Vang. Gratulerer til eier Kai og sjåfør Geir med redskapen.