Nydelig fart i lastebilsalget

Over 16 tonn: Registreringene første halvår øker igjen. Og de tyngste øker mest.

Og Tatra er igjen inne på listene. Arkivfoto: Frode Tellevik
Og Tatra er igjen inne på listene. Arkivfoto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert

OFV-tallene for første halvår, registrerte lastebiler over 16 tonn, antyder at "taket" på 5000 biler kan bli brutt med god margin.

Totalt er det registrert 2669 biler ved utgangen av juni 2019, som er 5 prosent (eller 130 biler) flere enn samme tid i fjor.

Nå skal det sies at jeg spådde det samme på denne tid i fjor, men i 2018 totalt kom vi "kun" opp i 4911 biler. Det er altså ikke en presis vitenskap å doble tallene fra første halvår...

Men like så interessant som totalen (som jo indikerer fullt trøkk i transportbransjen), er fordelingen mellom de konkurrerende merkene. Og her går det opp og ned.

Ved årsskiftet 2018-2019 lå jo Scania og Volvo en knivsegg fra hverandre, med hhv 36,1 og 35,7 prosent markedsandel.

Og et halvår senere er merkene mer å betrakte som storebror og lillebror... Nå viser pilen hhv. 41,6 og 30,4 markedsandel i Scanias favør foran Volvo.

NB! Her skal vi ta en liten realitetssjekk på hvilke tall vi måler på. Over 16 tonn er riktignok det tradisjonelle måltallet, men sjekker vi for eksempel segmentet 22 tonn og høyere (som forøvrig vokser med 11 prosent), er forskjellene mellom Scania og Volvo mye mindre. Da er differansen i markedsandel kun 38,0 mot 36,3 prosent i Scanias favør.

Men det betyr også at Scania har vært aller mest flinke i segmentet 16-22 tonn. Og det er jo ikke så dumt, når tallene viser at lastebiler fra 3,5 til 16 tonn har stadig minkende interesse.

Les også: Bestilte 26 små og tøffe Scaniaer

Det er for øvrig ikke bare Scania som fosser frem. Også Mercedes og DAF har god prosentvis vekst, mens MAN i det minste vokser like mye som totalmarkedet (altså uendret markedsandel).

Og Renault? Her peker pilen nedover. Det samme for Iveco, som nok kan gledes seg til nye S-Way. Men det som også er artig, er at vi igjen har fått Tatra inn på nybilstatistikken.

NB! Alle tall i denne artikkelen er basert på Opplysningsrådet for veitrafikkens statistikk, og inneholder en håndfull anleggsmaskiner på skilt også. De påvirker totalen og andelene noe.

Topp 9 merker over 16 tonn første halvår 2019 (kilde OFV):

  1. Scania, 1110 biler, 41,6 %
  2. Volvo, 812 biler, 30,4 %
  3. Mercedes, 383 biler, 14,3 %
  4. MAN, 237 biler, 8,9 %
  5. DAF, 47 biler, 1,8 %
  6. Renault, 32 biler, 1,2 %
  7. Iveco, 7 biler, 0,3 %
  8. Sisu, 2 biler, 0,1 %
  9. Tatra, 1 bil, 0,0 %