Utklassing med 21 biler

Det er over 16 tonn som gjelder. Og i lys av siste års resultater, er tosifret antall biler virkelig utklassing. Scania vant i et kraftig voksende marked.

Scania lot seg ikke affisere av V8-leveringstrøbbel midt i året, og fikk virkelig opp farten andre halvår 2018
Scania lot seg ikke affisere av V8-leveringstrøbbel midt i året, og fikk virkelig opp farten andre halvår 2018 Foto: Arkiv, Haakon Førde
Publisert Oppdatert

2018-tallene fra OFV, brutt ned på lastebilers vektklasser, er sluppet.

Selveste kongeklassen når markedsandeler skal angis, er biler over 16 tonn. Her vant Scania og over Volvo med 21 biler.

Det er 1775 mot 1754 biler - eller 36,1 mot 35,7 prosent markedsandel.

For et utrent øye kan forskjellen virke hårfin - men når vi vet hvor ufattelig tette differansene har vært de siste årene, er dette "utklassing".

Sånn rent intellektuelt, er det antagelig like viktig at antall registreringer økte med 9,9 prosent fra 2017. Det ble registrert 4911 lastebiler over 16 tonn i 2018 - og selv om dette inkluderer ca 97 anleggsbiler, er det likevel besnærende nær et 5000-bilersmarked.

Det er fart i lastebilbransjen, folkens!

Et godt stykke bak de to dominerende svenske merkene finner vi Mercedes med 639 biler og 13,0 prosent markedsandel. Det tallet er det neppe fornøyd med, siden det faktisk er nedgang siden 2017.

På fjerdeplass finner vi MAN med 446 biler og 9,1 prosent markedsandel. Det er riktignok fortsatt langt bak erkefienden Mercedes, men med en vekst på 30 prosent siden 2017, er det grunn til å tro at sjampisen kan ha sittet løst på Lørenskog ved dette årsskiftet.

På femte- og sjetteplass har Renault og DAF også tatt sin solide andel av markedsveksten - i hvert fall i prosent. Men med markedsandeler på 1,9 og 1,8 prosent er de fortsatt i minste laget til å bekymre de store merkene særlig.

Eneste måtte jo være om Volvo skuler litt mot konsernbror Renault og tenker at de kunne ha vært markedsleder om de salgene hadde gått til dem.

Iveco, Emoss (!), Sisu og Tatra er de øvrige lastebilmerkene på tabellen. Spesielt Emoss er "interessant": For med to biler, er dermed andelen elektriske lastebiler registrert i 2018 oppe på 1 promille...

Topp 10 merker over 16 tonn totalt 2018 mot 2017 (kilde OFV):

  1. Scania, 1775 biler, opp 12,8 %
  2. Volvo, 1754 biler, opp 3,4 %
  3. Mercedes, 639 biler, ned 1,4 %
  4. MAN, 446 biler, opp 30 %
  5. Renault, 94 biler, opp 92 %
  6. DAF, 86 biler, opp 32 %
  7. Iveco, 15 biler, ned 16 prosent
  8. Emoss, 2 biler, ny
  9. Sisu, 2 biler, samme
  10. Tatra, 1 bil, ned fra 5 biler