Lastebilseptember ble god - og svensk igjen

213 på Scania, 153 på Volvo.

Snikforhåndsvisning av to vakre svensker du du kan lese om i TM litt senere
Snikforhåndsvisning av to vakre svensker du du kan lese om i TM litt senere Foto: Sondre Sjong
Publisert Oppdatert

De foreløpige tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (alle vektklasser lastebiler per utgangen av september) viser nedgang fra august til september, men fortsatt god økning på 5 prosent for året som helhet.

Også i 2018 var det en tilsvarende nedgang fra august til september, som gir grunn til å tro at det er normalt med høye augusttall etter sommeren.

LASTEBIL: For lastebiler fortsetter utviklingen hvor Scania trekker fra Volvo. I september var differansen 213 Scania mot 153 Volvo. Både Mercedes og MAN har pen utvikling, men ikke nok til å si at de tar innpå de svenske merkene.

Lastebilregistreringer over 16 tonn per september 2019, kilde OFV:

  1. Scania - 1775 biler
  2. Volvo - 1230 biler
  3. Mercedes - 504 biler
  4. MAN - 338 biler
  5. Renault- 72 biler
  6. DAF - 59 biler
  7. Iveco - 10 biler

BRA FOR VAREBIL: Tar vi et lite sideblikk til varebil, er også dette markedet svært hyggelig, med 8,5 prosent vekst. I toppen er Volkswagen igjen i ferd med å ta tilbake sin suverens posisjon, mens Ford som har yppet seg en stund ikke holder helst samme trykket på andreplass. På tredjeplass har Mercedes gjort et superår på varebiler med 34 prosent vekst (Vito er stjernen), men ikke nok til å true Ford ennå.

EKSTREMT BRA FOR BUSS: Og så er det jo på tide å fortelle at bussfolket opplever tidenes gullår, med 129 prosent vekst etter tredje kvartal. Volvo har virkelig tatt kaka. Iveco følger på, deretter MAN, Mercedes, Scania og Setra