MAN med kran – perfekt match

Den store bilparken til Digre Transport AS på Støren har en klar overvekt av MAN. Her får TGX med kran kjørt seg i den populære TM-spalten "Etter noen mil".

Vi har tatt tak i en av sjåførene, Rune Johansen, som etter 20 år på langtransport ville prøve kranbil. Her er hans analyse av sin ett år gamle TGX.
Vi har tatt tak i en av sjåførene, Rune Johansen, som etter 20 år på langtransport ville prøve kranbil. Her er hans analyse av sin ett år gamle TGX. Foto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert

– Daglige sjekkpunkter, enkelt eller?

– Vi har begynt å bruke MAN sitt program, RIO. Jeg går over bilen hver morgen og legger inn det jeg finner i en app, slik at både verksted og bileier får melding direkte. Ellers får jeg opp oljenivå og slike ting i displayet.

– Påfylling av AdBlue og spylervæske OK?

– Det går greit, men det kan være litt utfordrende å få ut de siste dråpene av kanna med spylervæske. Det kan være litt trangt.

– Får du lagt på kjetting uten for mye banning? 
– Jada, og jeg legger på ofte. Her er luftfjæring og jeg har on-spot i tillegg.

– Enkelt å skifte vindusviskere?

– Ja, det går fort.

– Bruker du bilbelte hver gang?

Spesifikasjoner: MAN TGX 35.500, tridem, kranbil med XLX-hytte (mellomhøy) Akselavstanden er 3,90.

Serviceavtale: Den minste
servicepakka

Finansiering: Leasing

Tatt i bruk: Juli 2018. I skrivende stund har den rullet 46 500 kilometer.

Type kjøring: Basen er på Støren. Kjører mest byggevarer og vei-sikring, som også medfører en
del montering.

Påbygg: Heimdal Storbilsenter har bygget 6,5 meter plan med en meter utskyv bak. Bilen er i tillegg utstyrt med HMF 5020 kran med vinsj.

– Ja, så lenge jeg ikke kjører utenfor allfarvei i et hyttefelt og det er bratt eller på kanten av et vann. Da vil jeg komme meg ut hvis veien gir etter.

– Når var du sist i kontroll og hvordan gikk det? – Det var på Sandmoen i forrige uke. Jeg rullet over vekta og ble ønsket god tur videre.

HYTTELIVET 

– Kjører du med skoene på?

– Nei. Det er mye mer behagelig å kjøre uten. MAN er en veldig varm bil, i forhold til mange
andre. Godt isolert og solid varmeapparat. Jeg
kjører i t-skjorte selv om det er minus 40 ute.

– Plusser og minuser ved førermiljøet?

– Inneklimaet er suverent. Det blir godt
og varmt fra webastoen som kun varmer opp luften. Det er ikke vann involvert her, så den tapper ikke bilen for strøm. Jeg kunne tenkt meg mer justering på rattet, men når det er sagt har jeg aldri hatt problemer med rygg og nakke, så jeg sitter vel kanskje rett likevel, da?

– Hvor nær bilen ser du asfalten?

5,60 meter

Litt tung på rattet med så stor kran, mener Rune Johansen. MAN lover elektronisk styring på nye chassis i løpet av året. Han savner også avlastning på den fremste tandemen. Bilen er likevel veldig smidig, selv om den blir tung fremme. En meget god kranbil, konkluderer han
Litt tung på rattet med så stor kran, mener Rune Johansen. MAN lover elektronisk styring på nye chassis i løpet av året. Han savner også avlastning på den fremste tandemen. Bilen er likevel veldig smidig, selv om den blir tung fremme. En meget god kranbil, konkluderer han Foto: Frode Tellevik

– Sikt og blindsoner for øvrig?

Som langtransportsjåfør ble akseltrykk prioritert i displayet under kjøring. Nå, som kranbilsjåfør, velger Rune Johansen heller å følge med på forbruket.
Som langtransportsjåfør ble akseltrykk prioritert i displayet under kjøring. Nå, som kranbilsjåfør, velger Rune Johansen heller å følge med på forbruket. Foto: Frode Tellevik

– Speilene er store på denne bilen, og det gjør at blind-sonene også blir ubehagelig store. Det går an å gjemme en bil bak speil og stolpe, spesielt på høyresiden. Men man ser desto bedre i selve speilet når man bruker det.

– Sover du godt, er seng og gardiner OK?

Madrassen er kanskje ikke den beste, men med en overmadrass løser man det problemet. Ellers er sengen bred og god. Gardinene tetter også godt. Det blir mørkt. De kan i tillegg trekkes for bare foran køya.

– Hvordan fungerer kantina? – Hva med kjøleskap og muligheter for å smøre mat?

Romslig kjøleskap med lys, lett tilgjengelig i en stor skuffe under senga. Her kan flasker på halvannen liter stå oppreist. Smøring av brødskiver går også greit.

– Høyde fra gulv og ned, antall trinn?

– 1,50 meter og fire trinn.

Inneklima scorer høyt i denne bilen, mener Rune Johansen. Tørking av våte sko og hansker foregår foran webastoen som leverer varmluft i rikt monn.
Inneklima scorer høyt i denne bilen, mener Rune Johansen. Tørking av våte sko og hansker foregår foran webastoen som leverer varmluft i rikt monn. Foto: Frode Tellevik

– Hvor ofte går du inn og ut?

– Tipper rundt 15 ganger hver dag i snitt.

– Bevegelighet, fortell om gulvplassen?

– Jeg står oppreist i den mellomhøye hytta med full bredde. Den er romslig, vil jeg si. Hyttene til MAN er generelt fine å bo i, syns jeg.

– Hva bruker du passasjersetet til? 

Rune Johansen: 42
Bosted: Singsås, Trondheim
Fartstid: 22 år, 21 av dem hos Digre Transport
Kjørt mest: MAN. Fire på langtransport og nå den femte som kranbil.

Hva gjør du om ti år? Helt sikkert noe innen lastebilens verden. Jeg trives fortsatt meget godt i en
kjempefin bedrift.

– Jakken ligger der, som regel. På gummimatten på gulvet foran tørker jeg sko og hansker.

– Har du nok lagerplass?

– Inne i hytta er det godt nok. Ellers også, for så vidt. Vi har hatt på det vi kan av skap rundt påbygget også. Plassen er maksimalt utnyttet.

– Hva med innvendig speil og belysning?

– Ingen speil innvendig, nei. Men lys er det mye av. Både i front og i tak og bak i køya.

Sjåførens melding
til fabrikken:

DETTE ER GENIALT:
– Det er helhetsinntrykket, egentlig. Det er lite tull med
den. Veldig behagelig og rolig
arbeidsplass. Skal jeg trekke frem noe må det være girkassen, med sine tre funksjoner.

DETTE BØR FORBEDRES:
– Savner en bedre servo, men det lover de skal komme på nye biler til høsten. Tilting på rattet kunne også vært bedre. Men jeg har ikke hatt problemer med skuldrene til nå.

– Er solskjermer lett å betjene, og ikke minst; virker de? 

– Manuell rullegardin på alle kanter. De gjør jobben. Selvsagt blir det en liten sprekk ute på sidene, men det fungerer greit.

– Hvilke farger og materialer ville du valgt på interiøret hvis du fikk bestemme? 

– Vanskelig å si, men ikke noe lyst. Jeg
driver på byggeplasser, så hvitt interiør hadde fungert dårlig, tror jeg. Mørkt materiale gir heller ikke gjenskinn i rutene.

Noe som støyer eller klirrer? Vindsus? 

– Egentlig ikke, som jeg kommer på. Det er en rolig bil å kjøre.

– Er det andre småting som irriterer deg?

– Jeg kunne tenkt meg at utrullingen hadde slått inn litt tidligere. Det går noen sekunder fra jeg har sluppet gasspedalen, til motoren slipper løs bilen i utforbakkene.

– Hva gjør deg glad i løpet av en arbeidsdag?

– Trivelige folk. Det å gjøre andre fornøyd, gjør meg fornøyd. Det skjer titt og ofte det.

KJØREEGENSKAPER

– Retningsstabilitet, tør du ligge på hvitstripa?

– Ja, men jeg gjør det ikke for da uler filvarsleren. Men bilen går rett frem der den skal.

– Kjører du automat eller manuell?

– Automat stort sett hele tiden. Girkassen er så bra at det er ikke noe å spekulere i. Kanskje jeg låser den på en dårlig skogsvei.

– Hva tenker du om denne girkassa i forhold til andre du har kjørt?

– Den er klart bedre enn den forrige. Den leser liksom bakkene bedre og girer riktig når den skal. Merker utvikling fra bil til bil. Aldri hatt problemer med noen av dem, men det er en tilvenning. Dette er tredje bil med automat, for min del.

Dette sier sjefen

Øystein Digre er daglig leder
i Digre Transport.

– Hvorfor ble det akkurat denne bilen? Vi har 80 % MAN og har et langt og godt forhold til det merket. Vår første MAN var en 26.321 og ble innkjøpt i 1981. MAN er rimelige biler og er meget driftssikre. Tidligere bygde vi de større kranbilene 2+2, men med tridem får vi bedre framkommelighet.

– Hvem er valgt til påbygget og hvorfor? Vi har bygd opp noen kranbiler hos Heimdal Storbilsenter og er godt fornøyd både med dem og HMF-krana.

– Er forventningene innfridd? Det eneste vi savner er elektronisk styring. Den blir bitte litt tung på rattet med såpass stor kran bak hytta. Dette kommer nå på nye biler, ifølge MAN.

– Filosofien rundt serviceavtale? Vi har den minste servicepakka på denne bilen. Vi velger litt ut ifra type kjøring hvilken avtale vi velger. Noen av bilene har vi ingen avtale på, ettersom vi også har eget verksted.

– Cash, lån, leasing eller leie? Bilen er leaset hos SG finans, på fem år, som alle våre biler.

– Har bilen vært på verksted for reklamasjoner? Det har vært noen småting på reklamasjon, elektronikk på luftfjæring, og litt innkjøringsutfordinger de første ukene.

– Retarder, automat eller manuell?

– Den styrer jeg manuelt. På denne er det Pretarder, som virker best under 60 km/t. Personlig savner jeg Intarderen ute på veien, men ved sakte kjøring fungerer Pretarderen bra. Det ble en omstilling fra langkjøringen, kan du si.

– Fornøyd med boggiløft og avlastning? 

– Den løfter når den skal ja. Jeg savner kanskje avlastning på tandemen, men da måtte jeg hatt det på den fremste, på grunn av det lange overhenget på denne bilen. Det går likevel overraskende bra på trange steder. Den er veldig smidig, selv om den blir tung fremme. Og den er god som kranbil.

FØRERASSISTENTSYSTEMER

– Hvilke fungerer bra?

– Og er det noen du savner? Savner egentlig ingenting. Syns det er nok. Man blir så opphengt i elektronikk at man stoler blindt på den til slutt. Det tror jeg kan være dumt. Jeg vil fortsatt bestemme over bilen selv.

– Hvilke kobler du bort?

– Ingen. Alt står på.

– Har du opplevd automatisk nødbrems?

– Nei, og det er like greit. Har snakket med kolleger som har vært borti det der.

INSTRUMENTPANELET

– Er det enkelt nok å lese det som vises?

– Ja, jeg ser det jeg trenger å vite.

– Hvordan finner du frem i menyene? 

– Jeg blar med rattbetjening.

– Har du hatt opplæring på bilen?

– Er det noe du savner å vite? Har fått opplæring ja, og er i tillegg såpass nysgjerrig selv at jeg spør når jeg lurer på noe. Jeg vil ha kontroll på det jeg driver med.

Dette sier selgeren

Egil Koen er selger hos MAN Truck & Bus i Trondheim.

– Hvor lenge har du jobbet med denne kunden? I fire år. Jeg overtok kunden fra en selger som sluttet. Selv har jeg solgt MAN i fem år.

– Hvorfor var akkurat denne bilen riktig for kunden? Digre Transport er så godt kjent med vårt chassisprogram at de vet akkurat hvilken bil de vil ha. 80 prosent av bilparken der er MAN. De kommer gjerne med en ferdig pakke til oss, som vi går i dialog på, om motorstørrelse, utstyr osv. Fra vi signerer en bil, til den går i lås på fabrikken, har vi også god tid til å endre på noe vi eventuelt har glemt.

– Har kunden fulgt rådene helt ut, eller er det ting du ville gjort annerledes til denne kunden/kjøringen? Det er egentlig mest når det kommer nyheter at jeg må ut og anbefale dem overfor en kunde som Digre Transport. Jeg føler de har fulgt mine råd på denne bilen og de kravene de har hatt syns jeg er helt riktig. Vi har vært enig fra starten. Det eneste vi diskuterte litt var om Pretarder eller Intarder passet best på denne bilen.

– Generelt: Hva mener du bilkjøpere bommer mest på når de spesifiserer bil? Muligens frykten for nye tekniske løsninger som fabrikken kommer med. Vi selgere sitter kanskje på informasjon som tilsier at dette kunne vært veldig nyttig for bruken av bilen. Adaptiv cruisekontroll er et eksempel på noe veldig mange tror vi ikke har bruk for på dårlige norske veier, men som kanskje over en eierperiode på bilen ville spart bileier for ganske mange kroner likevel, hvis det ble brukt.

– Konkurrerer du med deg selv eller andre på drivstofføkonomi? Med kranbil?

– Nei. Men jeg prøver selvsagt å kjøre så økonomisk som mulig.

– Hvilke tre funksjoner bruker du mest, og stoler du på elektronikken?

– Tidligere, på langtransport, kjørte jeg med akseltrykk i displayet. Da ville jeg ha kontroll på avlastning og løft på vinteren. Nå blir det forbruk som oftest ligger der. Jeg velger vel å stole på det som vises.

TELEFON, MUSIKK, NAVIGASJON 

– Brukes originalutstyr fra bilprodusent
eller ekstern leverandør? 

– MAN har mer enn bra nok anlegg og
radioen fungerer veldig bra med DAB.

– Propp i øret eller bilens høyttalere til
telefon?

– Jeg har propp i øret hele dagen, men bruker bilen sitt opplegg når den lades. Jeg taster aldri på telefonen når jeg kjører. Det har jeg blitt mer og mer oppmerksom på med årene.

– Streamer du musikk eller bruker du radio?

– Begge deler. Det går litt på Spotify. Jeg er altetende på musikk, alt etter humøret.

KONTAKT MED KONTORET 

– Hvordan får du tildelt oppdrag?

– Via nettbrett, tror programmet heter K2. Der får vi opp laste- og losseadresse og når vi klikker på den, kommer kart og GPS automatisk frem. Veldig lettvint. I tillegg brukes telefonen på en del oppdrag.

– Manuell eller automatisk nedlasting av sjåførkort og bilkort? 

Egil Koen
Egil Koen Foto: Frode Tellevik

– Det går automatisk, så det tenker jeg ikke mye på.

LASTEBILDESIGN

– Hvilken lastebil synes du er den peneste gjennom tidene? 

– Veldig vanskelig spørsmål. Alle epoker har hatt sin sjarm. Jeg kjørte opp med en
Scania 143, men jeg tror nesten jeg må stå over denne.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Transportmagasinet nr 06 2019

Øystein Digre - helt til høyre
Øystein Digre - helt til høyre Foto: Frode Tellevik
Feil og mangler legges direkte inn i appen Rio med det samme de oppdages. Dermed får både bileier og verksted beskjed og kan planlegge utbedring.
Feil og mangler legges direkte inn i appen Rio med det samme de oppdages. Dermed får både bileier og verksted beskjed og kan planlegge utbedring. Foto: Frode Tellevik
Rune har blitt veldig glad i denne girkassen, med programmer for vanlig kjøring, fjellklatring (giring på høyere turtall) og sluring (for presisjonsrygging). I tillegg er det en egen vuggefunksjon om man står fast i myra.
Rune har blitt veldig glad i denne girkassen, med programmer for vanlig kjøring, fjellklatring (giring på høyere turtall) og sluring (for presisjonsrygging). I tillegg er det en egen vuggefunksjon om man står fast i myra. Foto: Frode Tellevik
Med kranbil vet man aldri. Bagen står alltid klar i køya i tilfelle langtur.
Med kranbil vet man aldri. Bagen står alltid klar i køya i tilfelle langtur. Foto: Frode Tellevik
Digre Transport har eksistert siden 1937. Rune Johansen har vært med siden 1998.
Digre Transport har eksistert siden 1937. Rune Johansen har vært med siden 1998. Foto: Frode Tellevik
500 hestekrefter er akkurat litt for lite i forhold til størrelsen på denne bilen, mener Rune Johansen
500 hestekrefter er akkurat litt for lite i forhold til størrelsen på denne bilen, mener Rune Johansen Foto: Frode Tellevik
Det fine med MAN som kranbil er at den er så stillegående at man kan prate normalt selv om man står ved siden av den og jobber, mener Rune Johansen.
Det fine med MAN som kranbil er at den er så stillegående at man kan prate normalt selv om man står ved siden av den og jobber, mener Rune Johansen. Foto: Frode Tellevik
Rune Johansen kjører mest byggevarer og veisikring, som også medfører en del montering, som her ved <br/>Lilleby Triangel i Trondheim.
Rune Johansen kjører mest byggevarer og veisikring, som også medfører en del montering, som her ved
Lilleby Triangel i Trondheim.
Foto: Frode Tellevik