Retro: Maskinhenger i lang tjeneste

De to døtrene til Heinrich Flückinger kjente godt til fars ønske om å få restaurert tilhengeren. Han drømte også om å få restaurert en gammel lastebil, samt tidsriktig «last». Og slik ble det!

Den sveitsiske transportøren E. Flückiger AG investerte i en ny maskinhenger i 1964. Den hadde de i drift i 36 år. Nå er trotjeneren nyrestaurert.
Den sveitsiske transportøren E. Flückiger AG investerte i en ny maskinhenger i 1964. Den hadde de i drift i 36 år. Nå er trotjeneren nyrestaurert. Foto: Foto: Roland Schöni/FLAG
Sist oppdatert

FRA VETERANLASTEBILEN:

Ikke abonnent på Norges viktigste veteranlastebilblad? Klikk her!

Fra 1964 til 2000 benyttet E. Flückiger AG en lavbygd maskinhenger til å transportere anleggsmaskiner. Tilhengeren er fortsatt på veien 56 år etter, nå i nyrestaurert stand.

Det var Fritz Flückiger, som var daglig leder av det sveitsiske firmaet den gang, som gikk til innkjøp av den lavbygde maskinhengeren av modell T3641L fra Scheuerle.

Tidsriktig! Gravemaskinen er en 1966 Link-Belt. 
Tidsriktig! Gravemaskinen er en 1966 Link-Belt.  Foto: Foto: Roland Schöni/FLAG

I 36 år

Firmaet var på den tiden spesialisert i å handle med resirkulert skrapjern, samt å drive med anleggsvirksomhet.

Den nyinnkjøpte maskinhengeren skulle vise seg å være en god investering. Den var i daglig transport fra den var ny i 1964 til år 2000.

Etter imponerende 36 år ble hengeren pensjonert. Det var Fritz Flückigers sønn Heinrich som da hadde tatt over som daglig leder. Men han hadde en plan for pensjonisten som hadde jobbet så godt i mange år.

- Maskinhengeren fra Scheuerle har vist seg å være et veldig robust kjøretøy, sa sjefen for E. Flückiger AG, og bestemte seg for å bevare den for ettertiden.

Hengeren ble parkert på et trygt sted hos firmaet, i påvent av en restaurering. Men med en bedrift med 85 ansatte og mange oppdrag, fikk han ikke tid til å starte restaureringen så raskt som han hadde håpet.

Tok to måneder

De to døtrene til Heinrich Flückinger kjente godt til deres fars ønske om å få restaurert tilhengeren. Han drømte også om å få restaurert en gammel lastebil, samt tidsriktig «last».

I forbindelse med hans bursdag, bestemte døtrene seg for å gjøre noe med saken. Mens faren var på langtidsferie, mobiliserte de sine egne arbeidere på verkstedet til bedriften. I løpet av to måneder totalrestaurerte de maskinhengeren tilbake til slik den så ut i 1964, og «ga» den til faren i bursdagspresang.

Deretter ble en lastebil, en 1980 Saurer D330BN 4x4, også restaurert. Men vogntoget måtte jo også ha tidsriktig last. Dermed ble en Link-Belt gravemaskin fra 1966 også satt i stand.

Heinrich Flückinger ser nå fram til å delta på veteranarrangement med det flotte utstyret, som viser en del av historien til bedriften han leder.

Han hadde tenkt å premierevise det hele i forbindelse med Weiach Historik i mai, det er et veterantreff for anleggsmaskiner og lastebiler, men grunnet korona-pandemien er dette arrangementet nå utsatt til 2021.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Veteranlastebilen nr 04 2020. Fortsatt ikke abonnent på Norges viktigste veteranlastebilblad? Klikk her!

Denne saken ble første gang publisert 12/09 2020, og sist oppdatert 10/09 2020