Nå blir det stille på tunet

Landets første melkebil, der lasting foregår med solcelle-energi, er i drift.

Taket på tanksemien er dekket med solcellepaneler, nok til å forsyne pumpen med strøm.
Taket på tanksemien er dekket med solcellepaneler, nok til å forsyne pumpen med strøm. Foto: Frode Tellevik
Sist oppdatert

To lithiumbatterier lades med strøm fra solceller og overskuddsstrøm fra bilen under kjøring.

Elektrisk men ikke lydløst. Uansett kan kraftuttaket nå få hvile.
Elektrisk men ikke lydløst. Uansett kan kraftuttaket nå få hvile. Foto: Frode Tellevik

Den nye tanksemien til Tine, er stasjonert på Jæren i Rogaland. Påbygget fra VM Tarm er det første i sitt slag i Norge. Pumpekapasiteten er på hele 800 liter i minuttet.

En semi på innhenting er i seg selv ikke hverdagskost, men på Jæren er mange av gårdsbrukene som store fabrikker å regne. Dag Rune forteller at denne semien er annerledes å kjøre enn de han har kjørt tidligere. To tvangsstyrte aksler bakerst på tralla gjør at han gjerne må velge innersporet der en vanlig semi ville lagt seg langt ut for å komme rundt. - På denne er det motsatt. Her er det bakenden som slår ut, forklarer han.

Sjåfør Dag Rune Lysevoll (t.v.) og medarbeider på transportteknisk hos Tine, Roger Sundvor.
Sjåfør Dag Rune Lysevoll (t.v.) og medarbeider på transportteknisk hos Tine, Roger Sundvor. Foto: Frode Tellevik

tungt.no var med på en lasterunde og vi lot oss imponere både av smidighet og effektivitet.

Tine har allerede tatt i bruk tankbiler med elektrisk pumpe, men dette er altså den første med solcelleløsning.

Semi på innhenting. En spennende hverdag, erkjenner Dag Rune Lysevoll
Semi på innhenting. En spennende hverdag, erkjenner Dag Rune Lysevoll Foto: Frode Tellevik

Du kan lese en utfyllende reportasje om det nye flaggskipet til Tine i sommerutgaven av TransportMagasinet. Nummer 5.2020