Oldtimere tester stjernebil

Med tilsammen 85 års lastebilerfaring, er disse to godt kvalifisert til å mene noe om Mercedes-Benz Actros

Eiliv Espeland (t.v.) og Ole Jonny Sunde kjører Actros for Transferd AS
Eiliv Espeland (t.v.) og Ole Jonny Sunde kjører Actros for Transferd AS Foto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert

Ole Jonny Sunde har sine 35 hos Transferd AS og tidligere Firda Billag. Eiliv Espeland begynte hos hos samme arbeidsgiver i 1973, etter noen år på anlegg. Han tok i sin tid ferje over Mjøsa for å komme til Oslo. Til sammen har de 85 års sjåførerfaring.

Transferd har i dag 80 biler, fordelt på all slags kjøring. Nå tester de ut en meget gjerrig Mercedes-Benz Actros 2553 på langtransporten.

Vår testbil denne gang er med andre ord en trekkvogn 6x2, med 3,25 hjulavstand og utvendige speil.

- Jeg fatter ikke hvorfor folk kjøper Scania med motorkasse fortsatt, når de kan klatre et trinn til og få det flatt. Disse motorkassene har vi jo klaget på til alle tider, sier Ole Jonny Sunde.
- Jeg fatter ikke hvorfor folk kjøper Scania med motorkasse fortsatt, når de kan klatre et trinn til og få det flatt. Disse motorkassene har vi jo klaget på til alle tider, sier Ole Jonny Sunde. Foto: Frode Tellevik

På plussiden trekker de to veteranene frem plassen i hytta og komforten. Denne lastebilen er fantastisk å bo i og å kjøre.

- På minussiden havner påfylling av spylervæske og selvsagt "de forbanna nødbremsgreiene" som slår inn helt ut av det blå, sier Sunde.

Når det er sagt, så har Eiliv også fått testet ut de positive sidene med automatisk nødbrems.

- Jeg fikk testet den da det raste stein over veien en gang. Da slo bremsene inn før han rakk å reagere selv. Det samme skjedde da jeg møtte elg, forteller han.

Actros-testen kan du lese i sin helhet i bladversjonen TransportMagasinet
Actros-testen kan du lese i sin helhet i bladversjonen TransportMagasinet Foto: Frode Tellevik

Like fullt er dette et uromoment de gjerne skulle vært foruten. Sunde har noen teorier om hva som er galt: - det blir gjerne full brems helt ut av det blå. Den ser noe ikke vi ser. Jeg mistenker at den reagerer på noe elektronisk. Jeg har Mercedes også privat og jeg har sett at lampa lyser i den omtrent på de samme stedene. I Tonsåsen vet jeg folk har fått feilmelding når de passerer en trafikkteller. Noen uker i sommer var det virkelig ille. Nå har det roet seg litt, men vi gruer oss til den slår til på glatta, medgir han.

De to kollegene ferdes stort sett med temperert gods for Tine mellom Bergen, Trondheim, Hedmark, via Sogn.

I TransportMagasinets utgave nummer 1.2020 kan du lese alle svarene på våre intrikate spørsmål om hvordan Mercedes Actros har oppført seg det siste året.

Klikk her om du ønsker abonnement på TransportMagasinet