Mens vi venter på tømmervogntognettet

Mange får en ny hverdag når modulvogntognettet nå har blitt "allemannseie". Men ikke alle.

Bjørnar Nilsen har store planer om å dra 60 tonn med seg inn på tunet til bøndene i Vest-Telemark. Han håper og tror at han kan ta i bruk tømmervogntognettet om ikke lenge.
Bjørnar Nilsen har store planer om å dra 60 tonn med seg inn på tunet til bøndene i Vest-Telemark. Han håper og tror at han kan ta i bruk tømmervogntognettet om ikke lenge. Foto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert

15. januar 2020, ble modulvogntognettet åpnet for vogntog inntil 24 meter lengde og 60 tonn. Noe som betyr at man med justerbart drag på et vogntog med fireakslet bil eller fireakslet henger, kan utnytte utstyret i langt større grad enn tidligere.

Det nye regelverket som nå er innført, gjelder altså kun på veier som allerede tillater 25,25. Det jobbes fortsatt iherdig med å få åpnet opp for 24 meters vogntog, også på tømmervogntognettet.

Bjørnar Nilsen i Sandefjord investerte i nytt "paragrafvogntog" for fire år siden. Med beskjed fra Statens vegvesen om at dollyen nok aldri ville forsvinne fra modulvogntog her i landet.

Han satset derfor på lastebil, dolly og semihenger, for å få med seg en totalvekt på 60 tonn, fordelt over 21,5 meter. I dag ville han i stedet kjøpt firehjulshenger med justerbart drag, innrømmer han.

I tillegg gjenstår den viktigste faktoren i fremtidsplanen hans: Tilgang til et veinett han i dag ikke får brukt.

- Jeg har søkt om dispensasjon på ganske mange veier i området jeg kjører, de siste årene, men har ikke fått åpnet en eneste veistubb. Så jeg venter fortsatt på en åpning på tømmervogntognettet. Det vil bety en helt ny verden for min del. Om du frakter tømmer, trelast eller korn, bør ikke spille så stor rolle. Vi bør alle få bruke tømmervogntognettet. Jeg håper og tror at vi snart kommer dit, sier Nilsen.

Andreas Ahdell, hos Bussbygg AS, selger hengerebåde til Norge og Sverige. I TransportMagasinet forteller han om forskjellene.
Andreas Ahdell, hos Bussbygg AS, selger hengerebåde til Norge og Sverige. I TransportMagasinet forteller han om forskjellene. Foto: Bussbygg

I TransportMagasinets utgave nummer 1.2020, tar vi for oss flere sider ved økte lengde- og vektbestemmelser.

Hva koster det bileier? Hvilke utfordringer vil et frislipp på tømmervogntognettet medføre og ikke minst: Hvem stikker av med gevinsten, dersom myndighetene velger å tillate 24 meter og 60 tonn på de fleste veiene her i landet.

Få med deg denne og flere godsaker i bladet, TransportMagasinet.

Abonnement kan du tegne ved å klikke her!