23948sdkhjf

Avgiftssjokk for varebiler i 2019?

Fra høsten neste år er det varslet ny avgiftsberegning på varebiler. Det kan bli et kraftig prishopp.

Det var Ulf Tore Hekneby, daglig leder i Harald A Møller AS, som uttrykte bekymringen på en pressekonferanse for biljournalister i dag.

Dersom den nye og mer realistiske utslippsnormen WLTP legges til grunn for avgiftsberegningen på varebiler etter samme mønster som med personbiler, kan avgiftene øke med mellom 50 og 100 prosent.

I hvert fall på de eksemplene Hekneby viste, som er tre motorvarianter av Caddy. 102 hk, 150 hk DSG og 150 hk DGS 4M

20-30.000 kr økning

Nå er uansett avgiftene på varebiler betydelig lavere enn på personbiler, men prisøkninger i størrelsesorden 20-30.000 kroner vil svi for mange næringsdrivende som er helt avhengig av slike biler.

Kanskje ikke så mye for håndverkerbileiere, men spesielt for bud og distribusjon, hvor bilkostnaden er en stor del av bedriftens regnestykke.

- For svært mange finnes det ikke alternativer til disse bilene, påpeker Hekneby.

1000 elektriske VW

Riktignok kommer også VW Nyttekjøretøy med elektriske modeller i alle de tre viktigste varebilklassene i 2019, men uansett regner man ikke med at elektriske varebiler alle merker inkludert vil utgjøre mer enn 10 prosent av totalmarkedet.

Selv røpet VW Nyttekjøretøy ambisjonen om å selge 1000 elektriske biler neste år. Med utgangspunkt i årets registreringstall, ville det gitt dem soleklar markedsledelse i den kategorien.

Men gitt den kraftige veksten vi nå ser for elektriske varebiler, er det godt mulig at andre aktører vil kjempe om tittelen også. Utfordringen for stort sett alle er å få tak i biler å selge.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079