Nå løsner det for LNG-lastebiler i Europa

"Proppen" har vært LNG-stasjoner i Tyskland. Det blir snart betraktelig bedre.

I Norge er det fortsatt veldig få LNG/LBG-biler. Partifrakt har vi skrevet om før, og har både Volvo og Iveco i parken. Men når tyskerne nå satser hardt på infrastrukturen, er det også godt nytt for dem som vil satse i Norge.
I Norge er det fortsatt veldig få LNG/LBG-biler. Partifrakt har vi skrevet om før, og har både Volvo og Iveco i parken. Men når tyskerne nå satser hardt på infrastrukturen, er det også godt nytt for dem som vil satse i Norge. Foto: Haakon Førde
Publisert Oppdatert

LNG er nedkjølt og derfor flytende naturgass. Både Volvo, Scania og Iveco har i dag gode lastebilmotorer med dette som drivstoff.

Fordelene med flytende gass kontra komprimert gass (CNG), er at den flytende gassen tar mye mindre plass. Ergo kan man fylle nok gass på tanken til at man får lang nok rekkevidde til langtransport.

Her i Norge har myndighetene riktignok vært svært opptatt av at den nedkjølte gassen skal være biogass, såkalt LBG (eller også CBG), og det forkludrer saken noe.

Men at Europa nå får ekstra fart på LNG, en gass Norge jo eksporterer i stort monn, er også en fordel for LBG-bileiere i Norge!

Tyske Eurotransport.de har publisert dette kartet fra Dena om eksisterende og snart kommende LNG-stasjoner.
Tyske Eurotransport.de har publisert dette kartet fra Dena om eksisterende og snart kommende LNG-stasjoner.

For motorteknologien er nemlig dønn lik enten man bruker naturgass eller biogass. Og desto mer utbredt LNG blir i Europa, desto mindre risiko er det å investere i norske LBG-biler - fordi det finnes et annenhåndsmarked for dem.

Det er allerede en betydelig flåte LNG-biler i Europa, men utfordringen for bileierne er infrastrukturen for fylling av gass. Fra starten av har Italia vært et stor marked, og dessuten kystlandene langs nordsjøen.

Men den store proppen for et effektivt Europa på LNG, har vært Tyskland, som jo ligger i midten uansett hvilken retning du krysser Europa. Litt av årsaken har vært politisk og strategisk satsing på annet enn gass, og litt av årsakene har vært at Tyskland ligger langt unna kysthavner hvor gassen skipes i land (se også det store gie-kartet over LNG i Europa under)

Nå har imidlertid tyskerne fått opp en LNG-Taskforce med mål om å få på plass infrastrukturen. 1300 gass-biler er finansiert i Tyskland bare i år, og det finnes en hårete ambisjon om å ha 25.000 LNG-lastebiler på tyske veier innen 2025.

NB! Også tyskerne vil gjerne ha LBG inn i klimaregnskapet, fordi det gir langt bedre effekt enn LNG. Men også LNG tar CO2-utslippene ned med ca 20 prosent per lastebil.

Poenget er at å få tilstrekkelig mange LNG-biler på markedet vil gjøre at man kan utvikle den foreløpig begrensede tilgangen på LBG.

Høna og egget her altså...

Hvor finner du LNG i Europa? Veldig mye langs kysten, vhor det kommer i land.
Hvor finner du LNG i Europa? Veldig mye langs kysten, vhor det kommer i land. Foto: faksimile fra gie