Nissan tar el-varebil-kaka i år

Det er i ferd med å åpne seg et gedigent marked for elektriske varebiler. Det snur opp ned på vanlige markedsposisjoner for varebilmerkene.

2019 blir det beste varebilåret siden 2007 totalt sett - og nå tipper det kanskje for elektriske også. Dette er en Nissan eNV200 med tipp fra Lafinto, her representert ved Jonas Høkeli.
2019 blir det beste varebilåret siden 2007 totalt sett - og nå tipper det kanskje for elektriske også. Dette er en Nissan eNV200 med tipp fra Lafinto, her representert ved Jonas Høkeli. Foto: Geir Hasle
Sist oppdatert

cHer kommer Nor-log ThermoDet nærmer seg oppgjørets time for bilselgerne - enten de selger lastebiler, varebiler, busser eller personbiler. Hvem vinner 2019?

Nå blir 2019 totalt sett et godt år samme hva som skjer i desember:

  • Lastebiltallene peker til himmels, Scania tar klar seier
  • Busstallene peker til himmels, Volvo tar klar seier
  • Varebiltallene er meget pene, VW vinner, Nissan tar el-toppen
  • Bare personbilene lider under nedgang, og antagelig vinner Tesla.

Og varebiltallene ser faktisk eksepsjonelt gode ut!

Om mine prognoser basert på OFVs statistikker slår til, ender året 2019 på mellom 35600 og 35800 biler på grønne skilt UTEN campingbiler. Det er i så fall det beste året siden 2007.

Men siden 2019 ennå har en måned å telle opp, skal vi foreløpig ta et lite dykk i den sektoren som representerer fremtiden:

Elektriske varebiler!

Eller hvor i det minste bilselgerne kommer til å løpe beina av seg for å vinne fremover - og hvor det vante merkevarekartet fort kan bli snudd på hodet.

Nissan eNV200 kan nå leveres med tipp. Det svekker neppe posisjonen som nr. 1 elvarebil.
Nissan eNV200 kan nå leveres med tipp. Det svekker neppe posisjonen som nr. 1 elvarebil. Foto: Geir Hasle

Det er nå to år siden oraklene i Møller Mobility Group - eller Harald A. Møller for de som holder på tradisjonsnavnet - presenterte veikartet for elektriske varebiler i Norge fremover.

Prognosen den gang var: "I 2019 kommer andelen elektriske til å være 10 prosent av registrerte nye varebiler. 2020 kommer andelen til å være 15 prosent".

Og hvordan ligger vi an ? Et lite tilbakeblikk for å se linjene:

  • 2016: 645 elbiler, 1,9 % andel av totalmarkedet, Nissan på topp
  • 2017: 766 elbiler, 2,3 % andel av totalmarkedet, Nissan på topp
  • 2018: 1768 elbiler, 5,1 % andel av totalmarkedet, Renault på topp
  • 2019 prognose: 1999 elbiler, 5,6 % andel av totalmarkedet, Nissan slår grusomt tilbake

Møller bommet altså ganske grundig på 2019-tallene. 5-6 prosent andel er langt unna 10 prosent andel.

På den annen side bommet også jeg temmelig grundig da jeg skrev om dette for ett år siden. Min prognose var at VW abt-e-caddy kom til å ta topplasseringen i Norge år - basert på lanseringen av denne bilen på IAA i Hannover 2018.

Ketchupeffekten i 2020?

Men om vi begge bommet på 2019, kan vi fortsatt veldig gjerne få rett i 2020 - at dette blir ketchupeffektåret.

  • For det er svært mange aktører som har brukt 2019 på å varme opp for elektriske varebiler - inkludert subsidiemyndighetene i Enova.
  • Det er mange av resten av de vanlige varebilmerkene som har varslet at de kommer med biler i 2020.
  • I tillegg ser vi på verdensmarkedet en del spennende oppkomlinger som ikke legger fingrene mellom, men satser på svææære volumer. De kan fort også finne veien til Norge.

Og dersom Møller har rett om en elbilandel på 15 prosent av varebilmarkedet i 2020, snakker vi om en pott på drøyt 5000 biler som skal fordeles.

Jeg tror fortsatt det er førstemann til mølla som har sjansen til å ta lead i dette markedet. Og akkurat nå er det Nissa som leder.

Her kommer Nor-log Thermo

https://www.proff.no/partnersolutions/scripts/964441332/widget2.js">

Slik er elvarebiltoppen per november 2019 ifølge OFV:

  1. Nissan NV200, 1029 biler
  2. Renault Kangoo, 303 biler
  3. Peugeot Partner, 193 biler
  4. Citroen Berlingo, 94 biler
  5. Maxus EV80, 80 biler
  6. Mercedes Vito, 65 biler
  7. VW Crafter, 55 biler
  8. MAN TGE, 9 biler
  9. Goupil G4, 3 biler
  10. Goupil G5, 1 biler

Denne saken ble første gang publisert 12/12 2019, og sist oppdatert 20/12 2019