23948sdkhjf

NLF-seier for digitale vognkort

Spesielt tilhengervognkort har vært en kilde til unødvendig stor irritasjon. I dag kom gladmeldingen. Digital kopi er OK.

BYRÅKRATI: En liknelse først - når betalte du sist for noe med pengesedler?

Ja, jeg vet det er smak og behag, men selv har jeg knapt sett en ekte norske seddel de siste fem årene. Jeg har betalt digitalt - og elsker det

Overført til andre dokumenter, kommer vognkort like høyt på ønskelisten over papirer jeg ønsker å se igjen.

Og det gjør temmelig sikkert veldig mange av dem som blir stoppet i kontroll med en tilhenger de ikke eier selv.

Greit nok at gebyret for manglende eller ødelagt vognkort kun skal være 500 kroner, men for samfunnet og den gebyrlagte kan man minst tredoble den summen i realkostnader (bryderi, tidsforbruk og regnskap).

Ifølge lastebil.no har NLF jobbet spesifikt med problemstillingen overfor Veidirektoratet siden februar i år. Og i dag kom den endelige gladmeldingen:

En digital kopi av vognkortet vil bli godkjent i kontroll. Det betyr at du kan ta fram mobiltelefonen, pcen eller iPaden og vise fram et foto eller en skannet versjon av det aktuelle vognkortet på kontrollstedet. Dette skal godtas av kontrollinstansen som gyldig dokumentasjon.

NB! Dette er ikke det samme som pilotordningen Anleggsmaskinen har omtalt i denne saken - KLIKK HER

Statens vegvesen presiserer at de kun godkjenner digitale kopier av vognkortet for norskregistrerte tilhengere, og kun ved kjøring innenlands.

– Godkjenningen av digitalt vognkort passer glimrende inn i vår nye løsning for registrering av biler og hengere, forteller markedsdirektør i NLF, Kjell Olafsrud. Forbundet jobber med en ny app som skal lanseres rett over sommeren.

– I mobilappen vil det bli mulig å legge inn bilder av vognkort og annet som følger kjøretøyet eller tilhengeren. Når sjåføren har sjekket ut et objekt, vil alt dette følge med, og han eller hun vil enkelt kunne vise det fram på telefonen ved kontroll. Det samme gjelder andre dokumenter tilhørende bedriften, sjåføren eller bilen, avslutter Olafsrud på lastebil.no.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094