Rudi's penthouse

Da Rudi Nærum fikk ny bil, flyttet han like godt opp på loftet.

Rudi Nærum, klar for jomfruturen. De neste årene kan han sove i stjerneformasjon.
Rudi Nærum, klar for jomfruturen. De neste årene kan han sove i stjerneformasjon. Foto: Privat
Publisert Oppdatert

- Det er for å beholde de gode sjåførene. De er vanskelig å finne. Slik forsvarer Charles Andrè Vekve firmaets siste og godt påkostede Scania R730. Til høsten får også en annen høyt aktet sjåfør og lastebilentusiast, svenske Benny Snygg, en like påkostet Volvo FH 750.

Scaniaen i midten tilhører firmaet Lasting og Transport Alta, drevet av Charles Andrè Vekve. De to andre tilhører Lasting og Transport, eid av Tor Charles Vekve.Totalt rår de to selskapene over åtte lastebiler.
Scaniaen i midten tilhører firmaet Lasting og Transport Alta, drevet av Charles Andrè Vekve. De to andre tilhører Lasting og Transport, eid av Tor Charles Vekve.Totalt rår de to selskapene over åtte lastebiler. Foto: Håkon Nilsen - Kronstadposten

Den tredje og siste av krembilene fra Altafirmaet, kjører Charles Andrè selv. Han og faren, Tor Charles Vekve, står bak bilparken som til daglig frakter maskiner og utstyr over hele Europa.

Så da Rudi planla senkeseng i taket for å ha muligheten til å ligge i stjerneformasjon når han skulle sove, fikk han tommel opp fra ledelsen. Han ville ha noe som ingen andre har. Det siste bygget er derfor smidd og polstret av danske Stiholt og FL Buur.

Charles Andrè sin bil, ble sendt til Stryn og Nomek for utvendig påbygg for et drøyt år siden. Inni er det hvitt og bare hvitt, signert FL Buur. Her er hydraulikkolje og svingskivefett bannlyst. Sko også, for så vidt. Og kanskje er det like greit. Turene blir ofte lange og døgnene mange når disse bilene forlater Alta med kurs sørover.

Charles Andre Vekve har kjørt de siste 12 årene. Siden han fyllte 18. Den første lastebilen fikk han i 2006, 16 år gammel. I dag disponerer firmaet hans tre trekkvogner og en kranbil.
Charles Andre Vekve har kjørt de siste 12 årene. Siden han fyllte 18. Den første lastebilen fikk han i 2006, 16 år gammel. I dag disponerer firmaet hans tre trekkvogner og en kranbil. Foto: Håkon Nilsen - Kronstadposten

Charles Andrè er på tur til Oslo da tungt.no ringer for en prat. - Vi har mellom to og fire biler hver uke i Oslo, som laster anleggsmaskiner og annet utstyr nordover. Vi leverer fra Nordland og oppover og kjører dit lassene skal. Dessuten kjører vi en del offshore og er ofte på Vestlandet, forteller han.

Før jul i fjor var han i Italia og hentet hjem en røslig maskin til den lokale skiferprodusenten. Finnmarkingene er mye på kontinentet, forstår vi. De kjører likevel aldri sørover før de har lass.

- Det går en god del brukt utstyr sørover, som enten er solgt eller som går på eksport. Vi losser ofte både i Oslo, Uddevalla og Göteborg, og har god kontakt med utenlandske oppkjøpere, forteller Charles Andrè.

Charles Andrè Vekve trives som lastebilkusk med utvidede fullmakter. Han forhandler pris og lass, samtidig som milene ruller. Og kontoret skal være ryddigt og rent til enhver tid.
Charles Andrè Vekve trives som lastebilkusk med utvidede fullmakter. Han forhandler pris og lass, samtidig som milene ruller. Og kontoret skal være ryddigt og rent til enhver tid. Foto: Håkon Nilsen - Kronstadposten

Den nyeste skuta skal altså Rudi Nærum ta seg av de neste årene. - Ja, det kribler nå, innrømmer han. - Dette er som julaften for en femåring. Men sånn må det være når vi bor i bilen 20 døgn hver måned, mener Rudi.

Rudi's Penthouse. Dobbeltsengen i taket, er senkbar. Og lydbildet her inne forsynes av Alpine med to stykk 12" sub i kasse i hvert sideskap, sju forsterkere og 12 høytalere. Vi får håpe chassiset er godt skrudd sammen...
Rudi's Penthouse. Dobbeltsengen i taket, er senkbar. Og lydbildet her inne forsynes av Alpine med to stykk 12" sub i kasse i hvert sideskap, sju forsterkere og 12 høytalere. Vi får håpe chassiset er godt skrudd sammen... Foto: Privat

Han har vært ansatt de to siste årene hos Altafirmaet, etter at de kjøpte opp lastebilen han eide hjemme i Kirkenes. Nå har han altså fått frie tøyler til å velge bil fra øverste hylle. Hva var viktigst for ham i den prosessen?

- Innvendig må det være på stell og der skal man trives. Dette er min bil. Ingen andre skal kjøre den. Da er det skikkelig moro å få det akkurat slik man drømmer om. Når det er sagt, så tror jeg ikke de ville bygget opp en slik bil til hvem som helst. Jeg står på og yter maks hele tiden. Det får jeg igjen for nå, sier han ubeskjedent.

Nå venter langturene og for Rudi står kontinentet øverst på listen over destinasjoner. Det å kjøre fra Finnmark til Oslo og rulle ombord i Color Line er det beste som finnes, forstår vi.

- Jeg hadde nok 15 turer til kontinentet i fjor, mye Holland, men også Italia har jeg vært. Ellers kjører jeg over alt i hele Norge og Sverige. Det blir mange mil på et år. Ofte går det fem dager før man løsner kjettingene på lasset.

Da er det godt å ha innredningen på plass. Alt innvendig i denne bilen er klekket av eget hode. I Danmark har FL Buur forstått budskapet og bidratt til finurlige løsninger. Det kuleste er nok dobbeltsengen som kan senkes ned fra taket.

- Den er ikke i veien for noe når den ikke er i bruk. Den er genial. Madrassen er 1,20 bred og jeg har air-cooler montert i takluken. Der oppe styrer jeg webasto og har apple-TV innfelt i veggen. Sengen styrer jeg med trådløs fjernkontroll eller med bryter på dashbordet og i nedre stilling er den 10 cm over hodet på meg hvis jeg sitter og kjører, avslutter Rudi.

Tor Charles Vekve, mannen som startet det hele med en Scania 111 i 1987. - Ja, den bilen har jeg mye minner til. Den hadde vært med i flere verdenskriger og tapt alle, sier han og ler.
Tor Charles Vekve, mannen som startet det hele med en Scania 111 i 1987. - Ja, den bilen har jeg mye minner til. Den hadde vært med i flere verdenskriger og tapt alle, sier han og ler. Foto: Håkon Nilsen - Kronstadposten

Hele denne artikkelen sto på trykk i TransportMagasinets utgave nummer 4.2019.

Klikk her hvis du vil abonnere og få med deg alt vi ikke legger ut på nett.