Ny teknologi i Scanias V8ere

- Vi bygger på Scanias brede erfaring med V8-motorer og fortsetter å forbedre hva generasjoner med talentfulle ingeniører har lært, skapt og oppnådd før oss, sier Göran Lindh, Sjefingeniør for Scania V8-motorer.

Med massive 770 hk erstattes den tidligere toppmodellen med 730 hk. Forskjellen mellom de er at 770 hk V8 er basert på samme, oppdaterte, plattformen som resten av den nye V8-serien, med samme robusthet alle Scania V8 er kjent for.
Med massive 770 hk erstattes den tidligere toppmodellen med 730 hk. Forskjellen mellom de er at 770 hk V8 er basert på samme, oppdaterte, plattformen som resten av den nye V8-serien, med samme robusthet alle Scania V8 er kjent for. Foto: Scania
Sist oppdatert

Motor for 20-tallet: Scanias har klare ambisjoner om å utvikle V8-motoren videre inn i 2020-årene. Dette ramser de opp av forbedringer på den nye generasjonen:

  • Redusert internfriksjon
  • Nytt avgass-etterbehandlingssystem med dobbel dosering AdBlue
  • Nytt høytrykk-drivstoffpumpe med aktiv inntaksmåling
  • Helt ny motorstyreenhet
  • Økt kompresjon og sylindertrykk-topp
  • Deaktivert utstyr, for eksempel luftkompressor
  • Kulelager-turbo på 770 hk-motoren
  • ·EGR-system fjernet på 770 hk-motor

- Det er ingen snarveier, det er kun raffinering og implementering av ny teknologi. Ny EMS gir smartere og avansert motorkontrollprogramvare med økt nøyaktighet. Vi kan, for eksempel, kalkulere hvor mye drivstoff det er behov for når, forklarer Lindh i en pressemelding

Han opplyser videre at EMS-systemet (Engine Management system) kommuniserer med AMS (Aftertreatment Management System). Begge er kritiske systemer for å tilfredsstille nåværende og kommende Euro 6-reguleringer om NOx og partikler. Og det er ikke bare når lastebilen er ny, men også over tid; EU-reguleringen krever minst syv år eller 700.000 kilometer.

Scania har lagt til en ny løsning der AdBlue-innsprøytningen skjer i to steg: En gang direkte inn rett etter eksosbremsen og andre dose i “normal” posisjon i lyddemperen.

Med en ekstra dosering forbedres fordampningen av AdBlue under lav belastning da temperaturen er høyere nær manifolden. Den ekstra dosen forbedrer etterbehandlingsstrategien og bidrar til bedre drivstofføkonomi.

V8-serien er også utstyrt med ny høytrykk-drivstoffpumpe der elementene er individuelt kontrollert (AIM, Active Inlet Metering).

Det overordnede trykket og innløpskontroll vil forbedre nøyere diagnostikk, økt oppetid og ytelse. Den nye pumpen er optimalisert for å minimere oljeforbruk i motor. Kompresjon og maks sylindertrykk har blitt økt for å forbedre forbrenning videre og drivstoffeffektivitet.

Et stadig viktigere mål er å redusere internfiksjon. Et alternativ er, selvfølgelig, å bruke tynnere og mer effektive oljer med egenskaper som var uhørt for kun 10-15 år siden. Store forbedringer i oljekvalitet senere år er ikke nok. Motoren må også utvikles for å utnytte nye muligheter.

- Økt trykk og effektnivå krever at flere komponenter internt i motoren, inkludert drev, stempler, ringer, topp og ventiler, er videreutviklet og forsterket, sier Lindh.

Nødvendige finjusteringer utføres for å redusere interntap, dette spesielt med tanke på at vi ønsker utvidet vedlikeholdsintervall og økt driftssikkerhet.

Det mest imponerende medlemmet av Scanias V8-familie er den nye DC16 123-motoren. Med massive 770 hk erstattes den tidligere toppmodellen med 730 hk. Forskjellen mellom de er at 770 hk V8 er basert på samme, oppdaterte, plattformen som resten av den nye V8-serien, med samme robusthet alle Scania V8 er kjent for.

- Her er den største forskjellen tydelig, sier Lindh. -Den økte kraften kommer i kombinasjon med store drivstoffbesparelser. Besparelser vi oppnådde takket være implementering av våre nyeste teknologier. Den har kun AdBlue-etterbehandlingssystem, en robust fast-geometri kulelagerturbo og samme type eksosmanifold som de tre andre V8-motorene”.

Den kraftfulle DC16 123-motoren produserer 770 hk ved hjelp av større dyser og en FGT-turbo med kulelager, resultatet er raskere respons og økt forbrenning. Ved å fjerne visse tunge komponenter og forenkle andre har vekten blitt redusert med 75 kg, sammenliknet med dagens modell. Videre har motoren økt respons og en unik fast-geometri kulelagerturbo i motsetning til tradisjonelle glidelager.

- De nye manifoldene kommer med en liten fordel, forklarer Lindh. - Ikke bare er de lettere og mer effektive, men de bidrar også til den distinkte V8-lyden som mange Scania-kunder og V8-entustiaster setter pris på. Den lager ikke mér lyd, men en mer raffinert og tydelig lyd.