Ny utforkjøring på Haukelifjell

-Farlige vogntog skal bort fra veien, sa Siv Jensen under åpningen av Transport- og logistikkmessen tidligere i høst. Idag havnet nok en semitrailer utfor veien...

Kapelltrallen var lastet med rundballer.
Kapelltrallen var lastet med rundballer. Foto: Andrzej Hawrylak
Publisert Oppdatert

Like rundt klokken 13 idag, mistet føreren av et polsk-registrert vogntog kontrollen på Haukelifjell. Ferden endte i grøfta, omtrent 200 meter øst fra der en tyrkisk sjåfør kjørte utfor den 11. oktober.

Vegbanen skal ha vært sleip da ulykken skjedde. Føreren ble sendt til sykehus for sjekk, men fremsto heldigvis uskadet. Dette meldte politiet til Hardanger Folkeblad, som først omtalte saken.

Mange baller i lufta

Både Odda og Eidfjord bilberging rykket ut for å berge vogntoget som var lastet med rundballer. Foreløpig har det ikke kommet mye snø i fjellet, men likevel er det nok å gjøre på.

Trekkvognen blir neppe kjørbar igjen etter utforkjøringen.
Trekkvognen blir neppe kjørbar igjen etter utforkjøringen. Foto: Andrzej Hawrylak

- Det er NÅ de alvorlige ulykkene skjer, sier bilberger Olav Eike ved Odda Bilberging, til Tungt.no.

- Senere i vinter treffer de bare brøytekanten. Da blir de enten slengt inn igjen på veien, eller stopper i snøen, forklarer Eike.

Trygge vinterveier?

Heldigvis ble det ikke annet enn materielle skader denne gangen heller.

Forrige vinter reagerte flere politikere på ulykker med dårlig skodde vogntog. Både samferdselsminister Jon Georg Dale (FrP) og finansminster Siv Jensen (FrP) har i høst uttalt at farlige vogntog skal bort fra veien. Dette skal skje ved økte krav til dekk, og økt kontrollvirksomhet.

Dette er drivhjulene på vogntoget som kjørte utfor på Haukelifjell idag. De er M+S merket.
Dette er drivhjulene på vogntoget som kjørte utfor på Haukelifjell idag. De er M+S merket. Foto: AndrzejHawrylak

-Jeg ser ikke at det har kommet noen nye sterke ressurser til kontrollvirksomhet. Jeg klarer virkelig ikke å se det!, sier derimot Arne Nævra (SV) til Transportmagasinet, før vi nå går inn i årets vintersesong.

Hele intervjuet med ham kan du lese i Transportmagasinet som er i salg nå.