Genialt enkelt!

Oddgeir Selle sjekker lufttrykk og bremser på to minutter. Hvorfor har ingen tenkt på dette før?

Oddgeir Selle har funnet ut ett og annet, etter 42 år bak et lastebilratt.
Oddgeir Selle har funnet ut ett og annet, etter 42 år bak et lastebilratt. Foto: Frode Tellevik
Publisert

Vi er ute og tester DAF XF 530 til vår faste TM-spalte, "Etter noen mil". Bak rattet sitter enbilseier Oddgeir Selle fra Bømlo. Et, for mange, velkjent ansikt etter 42 år på veien, blant annet som tidligere tillitsvalgt hos ærverdige Sties Termotransport.

Et IR-termometer fra tiden da Sties regjerte på veiene, gjør fortsatt nytten for Oddgeir Selle.
Et IR-termometer fra tiden da Sties regjerte på veiene, gjør fortsatt nytten for Oddgeir Selle. Foto: Frode Tellevik

De siste årene har Oddgeir vært enbilseier og kjører nå for Ragn Sells, hovedsaklig i Hordaland. Han er nøye. Det vet både kolleger og ikke minst lastebilselgerne han har med å gjøre. Ting skal være på stell. Oddgeir kjenner det i ryggmargen hvis ikke og da gir han beskjed.

Derfor måtte det liksom være han som pønsket ut denne geniale metoden for å holde dekk og bremser under oppsyn. Han viser oss det lille verktøyet som forenkler så mye, idet vi tar en pause på Voss.

- Denne fikk jeg da jeg kjørte for Sties, forteller han og finner frem et lite IR-termometer, et slikt man får kjøpt for noen hundrelapper på butikker ala Biltema. Oddgeir forteller at det opprinnelig ble kjøpt inn for å måle temperaturen på fisken, så man slapp å stikke i den med termometer. Nå gjør det nytte som sjåførens beste venn, i DAF'en til Oddgeir.

Holder dekkene samme temperatur, har de også likt og riktig lufttrykk, er filosofien
Holder dekkene samme temperatur, har de også likt og riktig lufttrykk, er filosofien Foto: Frode Tellevik

Vi blir med utenfor og tar en runde rundt bilen. Oddgeir peker på alle dekkene og får opp rett temperatur. - Hvis et dekk avviker fra de andre, tyder det på feil lufttrykk, forklarer han. Så tar han samme runden og sikter på felgene. Avvik i temperaturen her, vil på samme måte avdekke uregelmessigheter med bremsene.

Til slutt forteller han at instrumentet også gjør nytte under kjøring. - Hvis jeg ser at det blinker i asfalten, holder jeg den bare ut vinduet og sikter ned. Så ser jeg om det er minusgrader i asfalten eller ikke, avslutter den engasjerte yrkessjåføren.

Hele den spennende reportasjen om Oddgeir og hans DAF XF 530 kan du lese i TransportMagasinet som kommer ut i slutten av september. Klikk her og sikre deg et abonnement i god tid!