Slik klarte lastebilmerkene seg i Norge

2019 ble et rekordår. De fleste tapte. Ett merke tok alt.

Følelser OG fornuft, påstår Scania. Kan det være noe i det?
Følelser OG fornuft, påstår Scania. Kan det være noe i det? Foto: Haakon Førde
Sist oppdatert

ANALYSE: Tallene for registreringer fra Opplysningsrådet for Veitrafikken per 31. desember 2019 er ikke full så lyse som de kan se ut som ved første øyekast.

Ja, det er vekst. Men de fleste tapte.

Segment 3,5 til 7,5 tonn – ned 6,2 prosent

Dette er et segment som i stor grad er preget av campingbiler, og som vi derfor ikke legger for mye vekt på. Men nedgang er uansett trist.

Av lastebilaktørene har det heldigvis gått oppover for Mercedes, med hele 21,1 prosent. Dessverre har Iveco tapt tilsvarende, med 22,8 prosent nedgang.

MAN holder stand med 5,0 prosent opp, og med Fuso og VW hakk i hæl. De tre har fått ut hhv. 42, 30 og 28 biler.

Lenger nede følger Renault, Ford og DAF:

Segment 7,5 til 10,0 tonn – ned 10,9 prosent

Trist utvikling, men det er uansett et så lite segment totalt sett (49 biler i 2019 fra 55 biler i 2018), at vi nøyer oss med å fortelle at Iveco (40,8 prosent markedsandel) på topp taper litt, DAF og Renault øker litt. MAN og Mercedes taper terreng.

Segment 10 til 16 tonn – opp 1,8 prosent

Også dette er et skrekkelig lite segment etter hvert, med 168 biler, men det gikk i det minste ikke lenger ned i 2019. Mercedes ligger på topp med 40,5 prosent markedsandel, MAN øker litt på andreplass, fulgt av Volvo (26 biler), Iveco, Renault og DAF.

Segment 16 til 22 tonn – opp 13,3 prosent

Dette var helt klart vinnersegmentet i 2019. Også her tok Scania en brutal jafs, med 58 prosent vekst og 31,6 prosent markedsandel.

Dette var også Mercedes beste segment, i form av andreplass og 48,9 prosent vekst. Med unntak for Volvo, gjorde faktisk alle andre merker det sterkt her.

Og interessant nok havnet Forden i denne vektklassen… Slik ble rekkefølgen i segmentet:

  1. Scania
  2. Mercedes-Benz
  3. MAN
  4. Volvo
  5. Renault
  6. DAF
  7. Iveco
  8. Ford

Segment alt over 16 – opp 9,5 prosent

Jeg kunne ha nevnt 22 tonn og oppover, men forholdet innbyrdes er så likt den «offisielle» klassen over 16, at vi nøyer oss med sistnevnte.

Jadda, Scania tok "alt"! Hele økningen. Det ga 44,6 prosent markedsandel (da med registrerte anleggsmaskiner inkludert i totalen).

Riktignok karret Renault og Iveco (!) seg opp noen prosentdesimaler i markedsandel, men Volvo gikk ned, Mercedes gikk ned, MAN gikk ned, DAF gikk ned…

Slik ble rekkefølgen og antall biler for topp 12 lastebilmerker over 16 tonn, kilde OFV:

  1. Scania med 2398 biler
  2. Volvo med 1646 biler
  3. Mercedes med 629 biler
  4. MAN med 422 biler
  5. Renault med 108 biler
  6. DAF med 76 biler
  7. Iveco med 23 biler
  8. Sisu med 3 biler
  9. Emoss med 1 bil
  10. Ford med 1 bil
  11. Tatra med 1 bil
  12. Unimog med 1 bil