Heftig kranbil til Vestfossen

KMS Strassburg tar i disse dager i bruk sin nye MAN TGX 35.500 kranbil.

MAN TGX 35.500 med tøff finish
MAN TGX 35.500 med tøff finish Foto: MAN Truck & Bus Norge AS
Publisert Oppdatert

Utgangspunktet for den nye kranbilen er en fireakslet MAN TGX 35.500 8x4-4 med trippelboggi hvor de to fremre boggiakslene har drift og den bakre har styring. Bilen har den største D26-motoren på 12,4 liter med en effekt på 500 hk og et dreiemoment på 2500 Nm. Bilen har også MANs største førerhus, XXL.

Toni Maurer har sørget for å øke akselavstanden mellom første og andre aksel til 5,0 meter ved å flytte trippelboggien bakover. For å få tilstrekkelig overheng bak ble dessuten rammeoverhenget forlenget. MAN TGX 35.500 8x4-4 leveres med en største akselavstand på 4,2 meter mellom første og andre aksel som standard.

Langt plan og bakmontert kran, for å imøtekomme kundens ønske om høy nyttelast og lang rekkevidde.
Langt plan og bakmontert kran, for å imøtekomme kundens ønske om høy nyttelast og lang rekkevidde. Foto: MAN Truck & Bus Norge AS

Resultatet ble et kjøretøy med et planpåbygg som er 6,3 meter langt, foran en HIAB X-Hipro 638, som har en kapasitet på 60 tonnmeter og som med jibb har en maksimal rekkevidde på 32 meter. Kranen har også vinsj. Påbygget er utført av den tyske påbyggeren BAMAG Fahrzeugbau Weimar som også har montert kranen som først ble sendt fra Hiab i Norge til Tyskland.

- Det har tatt et år å få kranbilen slik vi ønsket det, forteller Dirk Strassburg, som er innehaver og daglig leder av KMS Strassburg. - Vi ønsket stor nyttelast og en kran med stor kapasitet. På denne bilen var det dessuten aktuelt med bakmontert kran. Da kan vi rygge kloss opp til alle kranjobbene, og det er en stor fordel i mange jobber.

All reklame er god reklame
All reklame er god reklame Foto: MAN Truck & Bus Norge AS

Lastebilselger Steinar Robsahm Berg hos MAN i Drammen forteller at det aldri har vært bygd noen tilsvarende kranbil i MAN-systemet og at det neppe finnes mange lignende kjøretøy uansett merke. Firmaet KMS Strassburg, hvor KMS står for Kranservice - Mek – Smie, fyller 13 år på nyåret, og selskapet har i alt fem ansatte og tre kranbiler.

Sjåfør, Kevin Strassburg (t.v.) sammen med økonomiansvarlig, Jana Strassburg, og daglig leder, Dirk Strassburg
Sjåfør, Kevin Strassburg (t.v.) sammen med økonomiansvarlig, Jana Strassburg, og daglig leder, Dirk Strassburg Foto: MAN Truck & Bus Norge AS

Krankjøring for bygg- og anleggsbransjen, samt andre bransjer som trenger tunge og lange løft, utgjør en vesentlig del av virksomheten. Selskapet har i tillegg mekanisk verksted som produserer det meste innenfor stål og reparerer blant annet landbruks- og anleggsutstyr, i tillegg til smi-arbeider av forskjellig slag.