- Uten 25,25 hadde vi ikke overlevd

Seks modulvogntog går i fast rute for Pleyms Transport AS mellom Finnmark og Sør-Norge. 13 finske sjåfører bytter på fremføringen.

Varene har ankommet fra Oslo. Nå overtar distribusjonsbilene.
Varene har ankommet fra Oslo. Nå overtar distribusjonsbilene. Foto: Frode Tellevik
Sist oppdatert

- Det er adskillig tøffere å drive i dag enn for ti år siden, erkjenner Bjørn Tore Pleym, som er transportleder i familiebedriften fra Vadsø. Han sikter til alle ekstrautgiftene som i dag ligger over transportbransjen.

- Utstyret blir dyrere, vi har bomavgifter, tollbehandling og HMS-system. Alt blir dyrere å drifte. I tillegg har lastebilen blitt mer komplisert. Det koster mer å drifte en lastebil i dag enn for ti år siden, fortsetter han.

Bjørn Tore Pleym - nå også på finsk.
Bjørn Tore Pleym - nå også på finsk. Foto: Frode Tellevik

For det 51 år gamle transportfirmaet fra Øst-Finnmark har fallet i den norske krona også fått store konsekvenser, ettersom vogntogene kjører 80 prosent av tiden i Sverige og Finland, og dermed utfører mye service, dieselfylling og kjøp av dekk der.

Alt dette til tross, så lar mange seg imponere av det familien Pleym har bygget opp.

- Det er helt klart positivt når man har en posisjon i samfunnet som gjør at man har en stabil kundekrets og at folk vil bruke deg. At vi kan levere den kvaliteten på logistikk som samfunnet her nord etterspør.

Lastet med reinkjøtt, med kurs for Sør-Norge.
Lastet med reinkjøtt, med kurs for Sør-Norge. Foto: Frode Tellevik

Husk på at vi opererer med «just in time» på leveringer helt fra Oslo. Vi er snart alene som kan tilby noe slikt, i privat regi, sier Bjørn Tore, som tilbyr kundene både fremføring av langrute, pluss distribusjonsavtale. Vi snakker nærmere 1900 km fra Oslo til Vadsø.

Asbjørn Pleym (73) er fortsatt daglig leder og aktiv sjåfør.
Asbjørn Pleym (73) er fortsatt daglig leder og aktiv sjåfør. Foto: Frode Tellevik

For 20 år siden bestemte han seg også for å lære seg finsk, for lettere å kunne kommunisere med både kunder og egne sjåfører.

Hva de har i saltet på veien i Sverige vites ikke, men den røde asfalten på E4 tærer fælt på utstyret.
Hva de har i saltet på veien i Sverige vites ikke, men den røde asfalten på E4 tærer fælt på utstyret. Foto: Frode Tellevik

- Jeg hørte mye på Radio Mafia og finsk musikk. Så oversatte jeg lyriske tekster samtidig som jeg kommuniserte mer og mer med sjåførene. Men noe enkelt språk er det ikke. Det er lettere å lære russisk. Jeg prøvde meg litt på det også.

- Bor du i Finnmark og kan både norsk, engelsk, finsk og russisk, så ligger du godt an. Da har du alt du trenger for å overleve, mener finnmarkingen.

TransportMagasinets utgave nummer 3-2020 bringer et større intervju med Bjørn Tore Pleym, samt et solid innblikk i hverdagen hos transportøren i nord.

Husk at TransportMagasinet i april måned 2020 har tidenes tilbud på abonnement. For kun 545 kroner, får du 10 utgaver av både TM og AM hjem i postkassen det neste året. Send SMS til 2205, skriv TAB 4

Ønsker du kun å bestille denne utgaven? Send SMS med kodeord "TAB203" til 2205. Bladet kommer da rett i postkassen, og koster kr 149,-

Lekkert design!
Lekkert design! Foto: Pleym Transport

Denne saken ble første gang publisert 11/04 2020, og sist oppdatert 02/04 2020