TOMO Transport i Tromsø

Polar Expressen

En av Norges mest påkostede trekkvogner går i rute mellom Tromsø og Tana. Eieren tror investeringen kan lønne seg på sikt.

I rute mellom Tromsø og Tana.
I rute mellom Tromsø og Tana.
Publisert Oppdatert
Karl Morten Mortensen har tatt seg av fakturaene som dumpet ned i postkassen med ujevne mellomrom.
- Da bilen ble levert måtte jeg spørre Michael om han var sikker på at det ikke var noe han hadde glemt å få på av utstyr, sier han og mener at bilen er regningssvarende, tross et romslig budsjett. Nå vurderer han å bygge opp en Volvo i samme stil.
Karl Morten Mortensen har tatt seg av fakturaene som dumpet ned i postkassen med ujevne mellomrom. - Da bilen ble levert måtte jeg spørre Michael om han var sikker på at det ikke var noe han hadde glemt å få på av utstyr, sier han og mener at bilen er regningssvarende, tross et romslig budsjett. Nå vurderer han å bygge opp en Volvo i samme stil.

Utgangspunktet for denne bilen var at Postnord skulle investere i nye biler og fortalte sine ansatte at de ville handle Volvo. I det samme Micael Bach hørte det, begynte han å skrive oppsigelsen. I Tromsø satt Karl Morten Mortensen og fulgte det hele.

Les også: PostNord AS har kjøpt 43 nye Volvo

- Jeg syns det var tragisk at en så dyktig sjåfør ville slutte i bransjen, så jeg spurte hva som var alternativet. Han svarte at da måtte jeg kjøpe bil så han kunne kjøre for meg.

Etter noen dager i tenkeboksen ba jeg han kontakte Scaniaselger Geir Kristiansen for å se om han hadde noe liggende i hylla som kunne være interessant. Nyttårsaften ble kontrakten på en Scania R730 underskrevet i Tromsø, forteller Karl Morten.

Påkostet

Løsningen ble altså ifølge tromsøværingen å investere i en særdeles påkostet trekkvogn for å holde en særdeles dyktig sjåfør i arbeid. Ingen dårlig plan det, hadde det ikke vært for at dem som sliter med små marginer innen transport, ikke helt klarer å se butikken i den.

- Vi får se når regnestykket gjøres opp og bilen er brukt og solgt om noen år.

Jeg har en sjåfør som er svært påpasselig med både bil og forbruk, så jeg tror ikke dette blir så ille. Med ordentlig bil får man ordentlige folk og kan sånn sett spare mye penger i det daglige.

Ikke minst dette med skader på gods og utstyr. Jeg har sett litt opp gjennom årene og jeg vet hvor store summer det dreier seg om ved skader på gods. Med dyktige folk i arbeid er det mye å hente der, mener Karl Morten.

Danmark

Tilliten til Michael er som vi forstår skyhøy. Han har fått plukke fra øverste hylle fra den dagen bilen ble bestilt og til den ble levert i august.

Han dro tidlig på nyåret til Danmark for å planlegge oppbyggingen, sammen med bileier. Etter lange og gode samtaler med Scania i Vojens og FL Buur, hadde de lagt listen, og den lå temmelig høyt for å si det forsiktig.

- Jeg er ikke sikker på om de tok oss alvorlig med en gang, innrømmer Karl Morten.

For det ble dyrt, han legger ikke skjul på det.

Svingbar stol, cappuccinomaskin, playstation  og stereoanlegg av den grove sorten. Michael Bach rekker ikke å kjede seg når han har hviletid.
Svingbar stol, cappuccinomaskin, playstation og stereoanlegg av den grove sorten. Michael Bach rekker ikke å kjede seg når han har hviletid.

Arven etter Byrknes

- V8-merket på siden var det for eksempel først meningen å teipe. Vi endte opp med at Ray Hill lakket hele hytten da bilen var til oppbygging i Danmark. Det kostet mye, men det ble for dumt å spare på lakken på en så dyr bil, mener han.

TOMO-bilen skapte misunnelse allerede hos danske FL Buur...
TOMO-bilen skapte misunnelse allerede hos danske FL Buur...

Kanskje er dette den mest påkostede trekkvognen Norsk Scania har levert.

- Dere skrev en gang om Byrknes Auto at de var arven etter Stie's. Vi kan vel kalle denne lastebilen arven etter Byrknes, fastslår bileieren fra Tromsø.

Han jobbet tidligere på kontoret til Byrknes Auto i Tromsø og kjenner selskapet fra innsiden.

Status

Byrknes Auto har fortsatt høy status i nord. Fortsatt ser man flere vogntog med den velkjente logoen intakt, i rute mellom Tromsø og Finnmark, men nå på oppdrag for Postnord.

Karl Morten var med på å bygge opp matvarelogistikken mellom lagrene i Tromsø og butikkene i Finnmark, der Byrknes Auto var en viktig aktør.

De legendariske svarte lastebilene fra Vestlandet gikk også samme rute til Danmark for oppbygging som TOMO-bilen nå har fulgt.

- Skal man bygge en bil halvveis, kan man like gjerne få det gjort på fabrikken, mener eieren som kan se tilbake på en aktiv karriere både hos både Stie's og Bjørnflaten.

Hvitt interiør, pepret med detaljer og lyssatt i farger som til enhver tid passer med humøret.
Michael Bach trenger ikke se ut frontruten for å oppleve nordlyset...
Hvitt interiør, pepret med detaljer og lyssatt i farger som til enhver tid passer med humøret. Michael Bach trenger ikke se ut frontruten for å oppleve nordlyset...

TOMO

Tromsø Transportservice, som selskapet hans egentlig heter, drifter i tillegg til TOMO-semien en litt sliten semi med den gamle logoen fra Byrknes Auto intakt. Reservebil i utgangspunktet, men som så ofte ellers er den nå i mer eller mindre permanent drift.

Prikken over i'en. Et lite lyspunkt nederst på døren sprer glede til omgivelsene hver gang den åpnes i mørket.
Prikken over i'en. Et lite lyspunkt nederst på døren sprer glede til omgivelsene hver gang den åpnes i mørket.
Den passive medeieren.
I tillegg til trekkvogn og grusbil, står en gammel veteran av en Scania 141 fra 1977 utenfor inngangspartiet til Stein-Harry Johansen. Han har hatt den siden 1987, men innser at tiden ikke strekker til lenger og antyder at han vurderer å selge. Bilen har lagt på finn.no en gang tidligere, men han ombestemte seg og klarte ikke å kvitte seg med den.
- Det må være noen som virkelig tar seg av den, om jeg skal klare å selge en, fastslår han og forteller at bilen er rimelig strøken der den står. Og full av nostalgi.
Den passive medeieren. I tillegg til trekkvogn og grusbil, står en gammel veteran av en Scania 141 fra 1977 utenfor inngangspartiet til Stein-Harry Johansen. Han har hatt den siden 1987, men innser at tiden ikke strekker til lenger og antyder at han vurderer å selge. Bilen har lagt på finn.no en gang tidligere, men han ombestemte seg og klarte ikke å kvitte seg med den. - Det må være noen som virkelig tar seg av den, om jeg skal klare å selge en, fastslår han og forteller at bilen er rimelig strøken der den står. Og full av nostalgi.

I tillegg har han de siste sju årene hatt en distribusjonsbil gående i Tromsø.

Karl Morten forklarer at TOMO Transport egentlig er selskapet hans far driver i Tromsø og at TOMO står for Toralf Mortensen.

Lever videre

- Han fyller 76 år nå og ville gjerne at navnet på selskapet hans skulle leve videre. Derfor bestemte vi noen dager før logoen skulle lages til den nye bilen, at den skulle dekoreres med TOMO. Far er utrolig stolt av den nye bilen han også og jeg kommer nok til å overdra navnet til mitt selskap for å videreføre det han har bygget opp.

Michael og jeg fant fort ut at TOMO ble mye finere. Og så er det lett å huske. Den kalles allerede TOMO-bilen av folk flest, sier Karl Morten som i disse dager fyller ut skjema for navnendring til TOMO Logistikk.

Tromsø-Tana

Det nye flaggskipet går altså i fast rute mellom Tromsø og Tana-terminalen med matvarer på oppdrag for NorLines. Derfra tar All Transport over distribusjonen til Coop-butikkene.

Se forøvrig video fra da Michael Bach fikk overlevert nybilen hos Scania Danmark!

Video

- Jeg liker å holde på med lastebil, så jeg får se hva jeg gjør i fremtiden. Aller helst skulle jeg kjørt selv, men det blir sjelden tid. Jobben krever mye, men jeg tar gjerne en helgetur til Tana om jeg kan, sier Karl Morten og lar det skinne igjennom at han blir mer og mer fristet til å satse på lastebilene i større grad enn i dag. Kanskje ikke så vanskelig å forstå at det frister å kjøre litt når man eier biler som denne.

Tress i Scania. Bileier Stein-Harry Johansen, sjåfør Michael Bach og Scaniaselger Geir Kristiansen i hyggelig passiar på tunet til førstnevnte.
- Jeg kjøpte min første Scania brukt fra Sverige i 1979. Det var en 140 tippbil. Så kjøpte jeg en helt ny Scania i 1986, en 142 som jeg betalte 867 000 kroner for. Siden ble det både 143 og 144, før R-serien kom, forteller Stein-Harry.
Det er forøvrig Scaniamotor i Moxy'en hans også om noen lurte...
Tress i Scania. Bileier Stein-Harry Johansen, sjåfør Michael Bach og Scaniaselger Geir Kristiansen i hyggelig passiar på tunet til førstnevnte. - Jeg kjøpte min første Scania brukt fra Sverige i 1979. Det var en 140 tippbil. Så kjøpte jeg en helt ny Scania i 1986, en 142 som jeg betalte 867 000 kroner for. Siden ble det både 143 og 144, før R-serien kom, forteller Stein-Harry. Det er forøvrig Scaniamotor i Moxy'en hans også om noen lurte...

Entusiasten

Karl Morten eier 50 prosent av selskapet som nå skal skifte navn. Den andre parten heter Stein-Harry Johansen og er passiv medeier, men en rimelig stolt og entusiastisk sådan.

To dager før logoen på bakveggen skulle skjæres ut, bestemte Karl Morten Mortensen seg for å endre navn på bedriften til TOMO Transport.
To dager før logoen på bakveggen skulle skjæres ut, bestemte Karl Morten Mortensen seg for å endre navn på bedriften til TOMO Transport.
Velkommen inn, sier en meget fornøyd Michael Bach.
Han fikk frie tøyler da bilen skulle bygges og har for anledningen gått over til elektroniske sigaretter...
Velkommen inn, sier en meget fornøyd Michael Bach. Han fikk frie tøyler da bilen skulle bygges og har for anledningen gått over til elektroniske sigaretter...

Han bestilte også bil nyttårsaften, en Scania R730 som går på tralletrekking for Postnord.

I tillegg eier han gravemaskin, hjullaster,samt en R620 tippbil som frakter fyllmasser fra Ramfjord og i retning kunder i Tromsø.

- Nå har kona satt ned foten, og sier jeg ikke får lov til å handle mer bil, erkjenner han da vi avlegger ham et besøk hjemme på gården.

Scania over alt

- Du må være snill å løfte kamera litt når du tar bilder her ute, kommer det ironisk fra kona i sofaen. Gårdsplassen er relativt full av lastebildeler, brøyteskjær og annet som kan komme til nytte. Stein-Harry har hørt det før. Det går ikke inn på han denne gangen heller.

Han er Scaniamann på sin hals og er stolt av det. Scania-logoen går igjen på klær, kopper og alt han omgir seg med.

- Ingen kommer opp på tunet her med en Volvo, sier han og setter øynene i undertegnede.

- Jeg mener det. Da får de parkere nede ved veien. Jeg har skrudd så mye på Volvo før i tiden at jeg har fått dem helt opp i halsen.

Bomben

Karl Morten på sin side er godt vant med Volvo fra Stie-tiden og slipper noe som må tolkes som en liten bombe på tampen av intervjuet.

- Jeg har en dyktig sjåfør som er interessert i å kjøre for oss, så jeg vurderer å bygge opp en Volvo til han, avslører han.

Vi skulle gitt mye for å være flue på veggen når den bestillingen skal bankes igjennom på styremøtet hos de to eierne.

- Siste telefonen er ikke tatt. Det her kommer til å bli en hard nøtt å knekke for Karl Morten, mener Stein-Harry etter å ha lest korrektur på intervjuet og fått nyheten i fleisen.

Vi venter spent på fortsettelsen.

FL Buur fikk fritt spillerom med bakveggen. Eneste krav fra bileier var motiver fra Tromsø.
FL Buur fikk fritt spillerom med bakveggen. Eneste krav fra bileier var motiver fra Tromsø.