Reagerer på uttalelser

Ramona Lind (46) er et aktivt styremedlem i Transport og Logistikkforbundet. Hun reagerer kraftig på det hun mener er manglende virkelighetsforståelse blant politikere og byråkrater.

Øyvind Grotterød i Statens vegvesen gir Ramona god innføring i hvordan en utekontroll gjennomføres.
Øyvind Grotterød i Statens vegvesen gir Ramona god innføring i hvordan en utekontroll gjennomføres. Foto: Bjørn Røst Kjørmo
Sist oppdatert

Tungt.no traff Ramona Lind på Svinesund kontrollstasjon. Her deltok hun på utekontroll sammen med Statens vegvesen og fikk en god innføring i deres arbeidsmetoder og erfaringer. Hun la ikke skjul på at hun reagerer på ting hun både leser og blir fortalt.

- Har du et konkret eksempel på noe du reagerer på?

- Bodil Rønning Dreyer (Direktør for Trafikant og Kjøretøy i Statens vegvesen, red. anm.) sin tidligere kommentar i TransportMagasinet, om at hun ikke er redd dårlig skodde vogntog, og at det er få hendelser, den provoserer kraftig! Jeg synes virkelig hun burde tatt seg noen dager ute på veiene, på Vestlandet og i Nord-Norge på vinterstid! Det skulle ikke vært lov å bekle så viktige stillinger av uerfarne mennesker. Og med uerfaren mener jeg mangel på praktisk erfaring og kunnskap.

I TransportMagasinet nr 3, 2020 intervjuet vi Bodil Rønning Dreyer (56). Ramona Lind reagerer sterkt på Dreyers oppfatning av problematikken rundt dårlig skodde vogntog.
I TransportMagasinet nr 3, 2020 intervjuet vi Bodil Rønning Dreyer (56). Ramona Lind reagerer sterkt på Dreyers oppfatning av problematikken rundt dårlig skodde vogntog. Foto: Bjørn Røst Kjørmo

- Hva tenker du om det du har sett og hørt på denne utekontrollen?

- Etter besøket på Svinesund ble det enda tydeligere for meg at «søringene» ikke kjenner til landet vårt og ulikhetene. Distriktspolitikerne må bli sterkere og tydeligere. Presset må økes på Stortinget og inn mot regjeringen. Bransjen må tørre å vise muskler, sier Ramona Lind engasjert.

Hun forteller videre at hun opplever at det er stor forskjell når det kommer til samarbeid mellom kontrolletatene. Dette var noe hun fikk bekreftet på Svinesund. Her fungerte samarbeidet mellom Vegvesen, politi og tollvesen svært godt. Samtidig kom det frem at dette ikke kan sees på som standarden for kontrollstasjoner rundt om i landet.

Ukjent antall ulykker

Lind forteller videre at hun har oppdaget at ingen kan si med sikkerhet hvor mange uønskede hendelser det er med utenlandske vogntog på norske veier.

- I 2018 gikk Gjensidige ut med tall fra forsikringsbransjen. Der kom det frem at det var ca 1000 ulykker med tunge kjøretøy i året, hvorav ca 800 skyldtes den utenlandske sjåføren.

I senere tid har Lind prøvd å få tak i tall for 2019, men har etter gjentatte forsøk ikke lykkes. Etter å ha snakket med flere kilder som er tett på bransjen, anslår hun likevel at det virkelige tallet kan være opptil fire ganger høyere.

Når tungt.no tar kontakt med Gjensidige og ber om tall for 2019 og så langt i 2020, får vi raskt svar fra kommunikasjonssjef, Bjarne Rysstad:

- Vi har ikke laget en tilsvarende statistikk for 2019 eller hittil i 2020, skriver han i en epost til redaksjonen.

Hvorfor dette ikke er blitt gjort, er til stor forundring for Lind.

Tungt.no har også forelagt Lind sine uttalelser overfor Dreyer, som svarer følgende:

- Jeg står inne for mine tidligere utsagn. Jeg forstår godt at Ramona Lind har en annen oppfatning gitt hennes personlige erfaringer.

Les mer i TransportMagasinet

I TransportMagasinet nummer 7, som er i salg nå, kan du bli bedre kjent med Ramona Lind. Vi har besøkt henne hjemme på Sortland, for å høre hva hun egentlig ønsker å bruke styrevervet i TLF til. Her forteller hun også om reaksjonen på samferdselsminister Knut Arild Hareide sitt brev til henne.