23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Rapsolje på tanken er greit

Volvo aksepterer syntetisk diesel med uforandret serviceintervaller.

Volvo, Renova, DHL Freight og OKQ8 har brukt to år og en million kilometer på å teste hvordan Euro 5-motorer presterte med 100% HVO på tanken.

HVO er syntetisk diesel som fremstilles av vegetabilsk og animalsk fett fra for eksempel rapsolje eller slakteriavfall.

- Testen viste at HVO fungerer helt utmerket i våre motorer, og kan benyttes med de samme forutsetningene som vanlig diesel. Det går også bra å blande vanlig diesel og HVO, sier Tobias Bergman, produktsjef for alternative drivstoff og hybrider hos Volvo Trucks i en pressemelding.

Positive resultater

De positive resultatene fra testene gjør at Volvo Trucks nå godkjenner bruken av HVO i samtlige lastebiler i Euro 5-utgaver, med uforandrede serviceintervaller. Det forberedes også sertifisering for Euro 6.

HVO fungerer som vanlig diesel og reduserer CO2-utslippene med mellom 30 og 90 prosent.

Det funker altså. Nå mangler bare etterspørsel, råvarer og raffinerier.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078