RSA satser på elektrisk "last mile logistics"

BYD skal inn med to nullutslipps nyttekjøretøy i 7,5- og 19-tonns klassen.

BYD T6 er en distribusjonslastebil i 7,5 tonns-klassen.
BYD T6 er en distribusjonslastebil i 7,5 tonns-klassen. Foto: BYD
Sist oppdatert

RSA skal med BYD inn på det tunge nyttekjøretøymarkedet. Først med to modeller i løpet av et par år.

19-tonner

Lastebilen i 19-tonns segmentet blir foreløpig den tyngste vi får se med ren batteridrift fra BYD.

ETH8 skal lanseres i 2021 og får batterikapasitet på 217 kWt og skal kunne ta 11 tonn nyttelast.

Det blir kun hurtiglading som gjelder her, og det kan teoretisk gå unna på 2,5 timer.

Førermiljøet i ETH8.
Førermiljøet i ETH8. Foto: BYD
Designet ser langt mer spennende ut enn BYDs eksisterende modeller.
Designet ser langt mer spennende ut enn BYDs eksisterende modeller. Foto: BYD
BYD ETH8 i 19-tonns klassen skal lanseres i 2021.
BYD ETH8 i 19-tonns klassen skal lanseres i 2021. Foto: BYD

Lastebilen på bildene er åpenbart trekkvognutgaven, mens RSA ser for seg segmenter som renovasjonsbiler og liknende.

7,5-tonns MCV

For distribusjon i byen vil RSA tilby en 7,5-tonns "delivery truck".

Den første testbilen kommer til Norge i oktober, forteller Espen Kristoffersen i RSA.

BYD 7,5 tons delivery truck ser slik ut.
BYD 7,5 tons delivery truck ser slik ut. Foto: BYD

200 kilometers rekkevidde

Med batterikapasitet på 126 kWt skal den klare 200 kilometer med full last på en lading. Med kun hurtiglading (DC-lader med CCS2 på 120 kW) som realistisk løsning kan den lades på 1,2 timer, i følge BYD.

Dashbordet ser slik ut.
Dashbordet ser slik ut. Foto: BYD

Uten skapet er nyttelasten fire tonn.

Designet er gjort av Wolfgang Eggert og hans designteam.

Lastebilen skal være laget for å slå an i Europa.
Lastebilen skal være laget for å slå an i Europa. Foto: BYD

BYD har pekt ut Fuso e-Canter som hovedkonkurrent foreløpig.

Hvordan RSA skal klare dette:

Administrerende direktør i RSA, Frank Dunvold, forklarer at planen er direktesalg og å knytte til seg servicepunkter som kan dette markedet.

RSA startet kommunikasjonen med BYD i 2014, så planen har vært jobbet med i flere år.

Nyttekjøretøypaletten til BYD er omfattende, men disse har det gamle designet.
Nyttekjøretøypaletten til BYD er omfattende, men disse har det gamle designet. Foto: BYD

Mer enn et bilmerke

BYD er også mer enn bare et bilmerke, egentlig er det et internasjonalt teknologiselskap. De produserer batterier og styringsteknolog selv. Det blir sett på som en fordel.

Ikke minst skal deres nye batteriteknologi "Blade" gi merket en fordel. Det skal ta 50 prosent mindre plass, er mindre påvirket av temperatur, mer stabilt/sikkert og inneholder ikke kobolt.

- Det er ikke bekreftet når Blade-batteriene eventuelt kommer på nyttekjøretøyene, men de passer utvilsomt godt til oppgaven, forklarer Kristoffersen.

Denne saken ble første gang publisert 03/07 2020, og sist oppdatert 02/07 2020