Scania tok januar 2020

Registreringstallene på lastebiler over 16 tonn er heftig lesning.

Omtrent like bra med lastebilleveringer i januar i år som i fjor - men ikke så bra fordelt mellom merkene. Illustrasjonsbilde
Omtrent like bra med lastebilleveringer i januar i år som i fjor - men ikke så bra fordelt mellom merkene. Illustrasjonsbilde Foto: arkiv
Publisert

OFV har levert registreringstall per januar 2020, og vi snakker her om TUNGE lastebiler, dvs klassen over 16 tonn.

Året starter med en ørliten nedgang i totaltallene sammenliknet med januar i fjor. Totalt er det levert ut 473 biler, mot 481 i fjor.

Men 1,7 prosent nedgang er likevel så lite at det fortsatt kan være tilfeldigheter mer enn begynnelsen på nedoverbakke.

Det oppsiktsvekkende er hvordan Scania har startet. Ikke uventet etter 2019, kanskje, at de går ut med ledelse. Men for en ledelse!

Med totalt 229 Scania-biler i januar, er markedsandelen allerede farlig nær 50 prosent. Eller helt presist 48,4 prosent.

Heldigvis for Volvo starter de med bedre tall enn i fjor. 150 Volvobiler ut på markedet er 10 prosent bedre enn i fjor på samme tid. Og det holder til en markedsandel på 31,7 prosent.

Dessverre gikk januar ganske skitt for de øvrige merkene. Nedgang for de fleste. Unntaket er Iveco som klarte å matche januar 2019 med 3 biler.

Og Sisu da, som allerede har klart å levere sin første bil. Dette borger for et lovende år for det knallharde finske mikromerket.

Slik ble rekkefølgen og antall biler for topp 8 lastebilmerker over 16 tonn i januar 2020, kilde OFV:

  1. Scania med 229 biler
  2. Volvo med 150 biler
  3. Mercedes med 45 biler
  4. MAN med 37 biler
  5. Renault med 4 biler
  6. DAF med 4 biler
  7. Iveco med 3 biler
  8. Sisu med 1 bil