Scania over på hydrogen nå

Det skjer mandag om halvannen uke. I Trondheim. Og ja, Asko er involvert.

Det kommer til å se ut som en vanlig G350, men du kan lett avsløre den på sine HY-skilter. Og så kommer nok Asko til å bruke store bokstaver på skapet også :)
Det kommer til å se ut som en vanlig G350, men du kan lett avsløre den på sine HY-skilter. Og så kommer nok Asko til å bruke store bokstaver på skapet også :) Foto: Faksimile Asko
Publisert

«ASKO lanserer verdens første hydrogendrevne lastebil» står det i invitasjonen som dumpet inn i mailboksen fra prosjektleder Roger Sæther i Asko nylig.

Og ja, her på Tungt har vi har visst om disse fire bilene et par år. De er dessuten behørig omtalt i NRK, Dagens Næringsliv og Nationen (for å nevne noen).

Eller for å sitere Norsk Hydrogenforum:

"De første bilene skal leveres i 2018, og er ventet å ha ca 400 km daglig rekkevidde. Flere detaljer om lastebilmodellen er ventet å komme i løpet av høsten 2017."

Jaja.

Hos NRK nylig (KLIKK her) er Roger Sæter litt mer beskjeden:

– Vi blir en av de første i verden, er han sitert på der.

Og at det kan bli litt rusk i starten er han også forberedt på. «Ledelsen i Asko er stolt over å ta i bruk hydrogen til å bringe varer ut til kundene. Men grossistselskapet er forberedt på at alt ikke går helt som smurt med de fire bilene fra starten av», skriver NRK.

Og det har det jo allerede vært grunn til. «Fikk akkurat hydrogenlastebil på veien – så kom eksplosjonen» er tittelen i DN fra i sommer som gikk. KLIKK her. «Bare en uke etter at dagligvaregiganten Asko satte Norges første hydrogenlastebil i drift, eksploderte tankanlegget i Sandvika» forklares det i ingressen.

Og Nationen? Der er tittelen «Langt fram for den klimavenlege lastebilen». Og i saken linker de til denne saken: «Felleskjøpet satser miljøvennlig, og har reservert 50 nye hydrogen-elektriske lastebiler».

Men Scania først i verden? I mellomtiden har også Hyundai markert seg med hydrogenlastebiler. Vi registrerte dem første gang for alvor på IAA høsten 2018, og de skriver selv følgende «beginning in 2019 and over a five year period Hyundai Motor and H2 Energy will provide 1,000 heavy-duty fuel cell electric trucks and an adequate supply chain for renewable hydrogen».

Bilen er også omtalt i Teknisk Ukeblad: Hyundai XCient Fuel Cell hydrogenlastebil har et 190kW-brenselcellesystem og åtte lagringstanker for hydrogen, plassert mellom førerhuset og resten av lastebilen, skriver TU.no i denne saken.

Scania er nok uansett først i Norge. Følgende opplyses av Asko om bilene vi skal opp å se på snart:

«Lastebilene drives med elektrisk strøm fra brenselsceller som benytter hydrogen som drivstoff. Lastebilene har en rekkevidde på 500 kilometer og totalvekt på 26 tonn. Hydrogenet til bilene framstilles lokalt, med energi fra 9000 kvadratmeter solceller på taket til lagerbygningene til ASKO i Trondheim. Hydrogen som produseres skal ikke bare brukes på de nye lastebilene, men også på biler og trucker i egen virksomhet. Det er Scania som produserer lastebilene med støtte fra ENOVA. Fire stykker treakslede chassiser på 26 tonn og 21 pallplasser er nå i produksjon.

Distribusjonsbilen som går på hydrogen vil bli presentert under lanseringen. Representanter fra Scania, Hydrogenics, myndigheter, Enova og andre interessenter vil være tilstede på lanseringen. ASKO har ambisjon om å bli klimanøytrale og innebærer at ASKO skal distribuere dagligvarer utelukkende med nullutslippsbiler (elektrisk og hydrogen) innen 2026. Hydrogenprosjektet til ASKO Midt-Norge er et viktig tiltak for å nå denne ambisjonen. ASKO tester også ut batteridrevne lastebiler for mer bynær distribusjon.»