23948sdkhjf

Scaniakaravane – et etterlengtet besøk

For verkstedet i Bardufoss er det litt 17. maistemning når karavanen ruller inn på plassen og mekanikerne får møte kundene i en annen setting enn vanlig. Tungt.no var flue på veggen.

- Vi merker en annen giv når karavanen nærmer seg. Bare det å hente disse bilene i Tromsø og kjøre dem hit, er en gulrot for mange. Husk på at det er åtte år siden sist vi hadde karavane her. Mange av de ansatte har ikke vært med på dette før, sier distriktsjef, Magne Sandvoll.

Han leder 15 ansatte på verkstedet tett ved E6. Salgsapparatet sitter i Tromsø, to timer unna, men er på plass når det trengs. Som i dag, da Martin Nordhaug er innom for å hente nybil. En Scania R580 8x4. Den fjerde i rekken for den ekspanderende entreprenøren fra Sørreisa. – Vi fikk både ny bil og ny graver i dag, smiler han og sikter til en kliss ny Komatsu PC228. Scanias salgssjef i region nord, Tor Heiskel, rekker så vidt å overlevere en blomsterkvast og lykkeønskninger med på ferden, før sjåfør Frode Storteig drar av gårde. Tid er penger.

En annen bileier, Willy Grønvold, tar seg litt bedre tid. Han er førstemann til å teste bil og etter et par runder med de to største, var han i godlune etter endt prøvetur. Dette var bra greier. Raskere i bakken enn han var vant med, konkluderte han, mens han ventet på at grillen skulle bli varm.

Ole Kristian Dørum hiver på kull og fyrer opp, så sultne sjåførmager får dekket sitt daglige behov. Kundemottaker, Stig Haugnes, flamberer burgere etter beste evne mens blårøyken ligger tett oppunder verkstedstaket. Det er innegrillevær i Bardufoss, nok en gang. Den nordnorske sommeren fortsetter i samme spor som før. Kaldt, vått og hustrig.

- Jeg måtte i butikken og kjøpe stilongs da vi var i Bodø, erkjenner Heiskel. – Tenk det. I juni.

Nyansatt selger, Bjørn Sommervik, bruker dagen til å håndhilse på alle han møter. Han begynte i stillingen 1. juni. Nå skal han være med den siste halvannen uka, før karavanen avsluttes i Kirkenes 27. juni. Læringskurven er bratt, men han forteller at han kjenner bransjen fra flere forskjellige arenaer allerede. – Jeg har kjørt for Sties, jobbet på kontor for NorCargo, ASKO og Bring og solgt lastebil for Nordic Last og Buss.

Inne på verkstedet er det satt opp premie til beste sjåfør, eller nærmere bestemt den som presterer å kjøre til kjettingplassen i Takelvdalen og tilbake uten å sløse med dieselen. Pokalen står klar. Nå er det bare å fylle ut lista, om noen tør å prøve seg. En G410 med litt tonnasje står klar og venter.

Sist gang Scania kjørte en så stor karavane her nord, var tilbake i 2010. Det mimres i krokene om hvilke biler som var med og hvem som var med hvor. Karavaner setter spor. De bringer folk sammen i en setting det blir mindre og mindre av i en travel hverdag.

Det føltes godt å roe ned og få seg litt karavanepåfyll i Bardufoss. Dere som gikk glipp av årets Norgesturne, anbefales å spandere et minutt på denne ferske karavanevideoen fra Lofoten. Takk for laget og god tur videre!

Har du husket abonnement på TransportMagasnet? Hvis ikke kan du klikke her.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.114