23948sdkhjf

Teknologi: Selvkjørende Uber-lastebiler i sikte

Kombinasjonen Uber og Otto kan bety helomveltning i maktforholdet mellom «små» lastebileiere og «store» speditører.

Nyheter og debatt rundt både Ubers delingsprisnipp og selvkjørende lastebiler har gått som pingpongballer i bransjen de siste par årene.

Begge deler er passe skremmende for den etablerte bransjen, men fortsatt forholdsvis langt unna.

Akkurat nå skjer det noe i USA. Det er etter det vi erfarer første gang Uber faktisk kjøper seg inn godstransportsektoren. De går inn i det relativt ferske teknologiselskapet Otto. Dette kan være starten på noe stort. Og kanskje truende.

For alle har nok tenkt at en variant av Ubers taxi-prinsipp kan være dramatisk nok for bransjen i seg selv. Dersom ett eller flere ledd mellom sjåfør/bileier og transportkunde forsvinner, vil det kunne dreie mye av makten i verdikjeden over til bileierne. Se også promovideo under.

OTTO

Gevinst for bileier

Nærhet til kunden er en suksessfaktor i seg selv, og færre ledd betyr mindre svinn, betyr mer penger til bileier. I teorien i det minste.

Men så kommer Otto i tillegg. Det er en fascinerende amerikansk oppstartsbedrift. Det amerikanske magasinet Overdrive vinkler dem som gjeng tidligere ansatte i Google, Tesla og Apple med erfaring fra utvikling av Googles selvkjørende bil.

Forretningsideen er å utvikle en tilsvarende teknologipakke for å gjøre lastebiler selvkjørende. Og (!), som kan ettermonteres på eksisterende tunge lastebiler (Class 8 som er betegnelsen «over there»).

Testing nå

Otto har allerede kjørt tester på en Volvo VNL 780 i Nevada (en av få stater som tillater testing av selvkjørende biler i offentlig trafikk).

Det sier seg selv at også Otto-systemet i første omgang fokuserer på de «enkle» oppgavene, altså langdistanseetappene. Kjøring i mer komplekse situasjoner er det ennå lenge sjåføren som må ta seg av.

Men kombinasjonen av disse teknologiene i et voksende, selvlærende system der transportkjøper og transportselger treffes med færrest mulig mellomledd kan bli dynamitt.

Det blir vinn-vinn-vinn for bileiere, transportkjøpere og samfunnet. De to gruppene som potensielt taper på kombinasjonen er de fordyrende mellomleddene, lastebilprodusentene og speditørene.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078