Tunge dager i Trøndelag

Erlend Amundal (37) disponerer to tungtrekkere og velger mellom SISU og Mercedes- Benz Arocs alt etter hva oppdraget handler om.

SISU tungtrekker med 630-motor fra Mercedes-Benz. 700 liter dieseltank er plassert på bakveggen. Føreren prioriterte strøkasser på ramma.
SISU tungtrekker med 630-motor fra Mercedes-Benz. 700 liter dieseltank er plassert på bakveggen. Føreren prioriterte strøkasser på ramma. Foto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert
Erlend Amundal veksler på to tungtrekkere som sjåfør hos Johs J. Syltern as. Hjemme har han kone og tre unger. - Jeg pleier å svare "etter arbeid", hvis fruen spør når jeg kommer hjem. Hun har kjørt lastebil selv også, så hun skjønner heldigvis hva dette handler om, sier han.
Erlend Amundal veksler på to tungtrekkere som sjåfør hos Johs J. Syltern as. Hjemme har han kone og tre unger. - Jeg pleier å svare "etter arbeid", hvis fruen spør når jeg kommer hjem. Hun har kjørt lastebil selv også, så hun skjønner heldigvis hva dette handler om, sier han. Foto: Frode Tellevik

Erlend Amundal har 18 års erfaring som tungbilsjåfør hos Johs. J. Syltern AS. Under og bak oss på denne turen har vi en SISU tungtrekker med fem aksler, hvorav nummer to og fem kan løftes. Den femte kan også settes igjen hjemme hvis togvektene ikke krever den. I tillegg har Erlend SISU's geniale tandemløft å ty til når det trengs.

På den nye brønnhengeren fra Vang, står knuseverket, en Lokotrack LT 220 D, som er på vei fra Brekstad til Steinkjer, der det skal overhales på verkstedet til SR Knusing, et av flere datterselskap av Syltern.

- Vi veier 83 tonn i dag. 39 av dem på bilen og 44 på hengeren, sier Erlend og forklarer at hovedgrunnen til at SISU ble valgt, var at de monterte akslingene akkurat der Syltern ville ha dem. Nå har de to titonns-akslinger foran, som svinger, og som måtte ha riktig avstand for å kunne laste ut hele settet.

- Dette er den første bilen SISU har levert med akkurat denne akselplasseringen, bekrefter Erlend.

SISU ble valgt på grunn av akselkombinasjonen
SISU ble valgt på grunn av akselkombinasjonen Foto: Frode Tellevik

Erlend er lommekjent her ute på Fosen, etter å ha vokst opp i tømmerbilen til mor og far. Her og der må han fjernstyre hengeren forbi de trangeste partiene, men stort sett flyter det greit. I dag er lengden på 25,5 meter en større utfordring enn bredden på 3,20.

Lengden var også den største omstillingen da han fikk ny henger i fjor høst. Avstanden fra kingpin og bak til svingpunktet økte med noen meter da den trofaste jumbohengeren plutselig fikk konkurranse. - Siste aksling på den gamle hengeren slutter der fremste på denne begynner, sier han og illustrerer forskjellen.

Selv med hydraulisk sving på de to bakerste klarer han ikke å tvinge brønnhengeren over i svingene hvis farten er lav i motbakkene. Grøftekanten kommer ofte ubehagelig nært, men så er det også den type utfordringer i jobben som trigger den blide trønderen.

- Jeg begynte å kjøre med tømmerbilen hjemme, men så ble jeg leid inn hos Syltern og kjørte tippsemi i Bjørvika en periode. Så kom forespørselen om å kjøre tungtrekker og siden har jeg gjort det. Da SISU'en var klar, fikk jeg ansvaret for den også, så nå har jeg to, innser han.

På feil side av rabatten. Fremkommelighet med bredt og langt er en utfordring som krever både smidighet og kompetanse.
På feil side av rabatten. Fremkommelighet med bredt og langt er en utfordring som krever både smidighet og kompetanse. Foto: Frode Tellevik

Erlend forteller at han aldri hadde vært inne i en finsk lastebil før han fikk nøklene til denne. Han sier derfor dette om førsteinntrykket av sitt nye bekjentskap. - Jeg kjenner jo igjen interiøret fra Arocs her. Logoen på rattet er omtrent eneste forskjell. De oppfører seg veldig likt ute på veien også. Selv om denne har flere aksler, er responsen på rattet og slike ting veldig likt. Men det er mange fikse løsninger her. Tandemløft, for eksempel.

- SISU'en har absolutt innfridd, vil jeg si. Aksel nummer to kan jeg også belaste med negativt trykk, det vil si at jeg kan presse den ned, hvis jeg må utfor en kant med de fremste hjulene på trange steder. Da styrer jeg bilen kun på andre aksel, fortsetter trønderen.

Kjørekomforten får altså mange plusspoeng her, men det butter likevel litt i motbakkene. Det merkes i en godt vant sjåførkropp når vogntogvekten nesten dobles, mens motoren er omtrent som før - Motoren blir akkurat litt for liten nå, etter min smak. Jeg tror nesten Mercedes har holdt igjen noen hestekrefter i forhold til de 630 som SISU'en er merket med på siden her, sier han med glimt i øyet og nevner SISU Hybrid Powertrain.

Det er lov å bli usikker på opphavet når man blir plukket opp av denne tungtrekkeren, eller?
Det er lov å bli usikker på opphavet når man blir plukket opp av denne tungtrekkeren, eller? Foto: Frode Tellevik

En dieselelektrisk hybridløsning, der superkapasitorer lagrer energi og fôrer elektromotoren når de skal i inngrep. Med vanvittig mye krefter. - Den kunne vært artig å prøve. Den gir vel 900 hk i 45 sekunder? For å ta i gang nå, så får jeg hjelp av hydroclutch, altså olje, de første meterne. Det vil si at den tar løs med olje og clutcher ut når den har nok fart til at girkassen kobler inn. Jeg tror kanskje det hadde passet bedre med 12-trinns kasse fremfor en 16-trinns som denne. Da kunne jeg tatt løs med hydroclutch og kjørt lengre på hvert gir. Men om en 12-trinns girkasse er godkjent for så høy totalvekt er en annen sak, ressonerer Erlend mens vi slipper forbi en rekke med biler

Er det ikke råflott av en mann å disponere to tungtrekkere?

- Jo, det er vel kanskje det. Planen var egentlig å få tak i en treakslet jumbo til denne SISU'en og bruke den som en fireakslet trekker. Da hadde jeg hatt samme kombinasjon som Arocs'en, bare omvendt. Men det gikk ikke å få til noe som tålte 36 tonn på kingpin, uten at egenvekten ble for stor, så vi har lagt det litt på is. Men med tanke på at jeg også frakter mye rør og betongelementer, må jeg ha en mer egnet kombinasjon enn denne til de jobbene. De aller fleste maskinene våre kan jo også kjøres på en jumbohenger. Derfor blir det to forskjellige, og en råflott løsning er det, ingen tvil om det, erkjenner Erlend.

Hele saken leser du i TransportMagasinets utgave 4.2019. Klikk her for abonnement.