- Hovedproblemet er kjøreerfaring

Thomas Andersen driver Skibotn Tungberging. Nå lanserer han en knalltøff video om sin egen arbeidsdag. Samtidig kommer han med et viktig innlegg i vinterdebatten.

Publisert Oppdatert
Thomas Andersen har sine tanker om hvor det svikter når vogntog står fast.
Thomas Andersen har sine tanker om hvor det svikter når vogntog står fast. Foto: Frode Tellevik

I forbindelse med våre reportasjer rundt tungbilulykkene i nord den siste måneden, var vi også innom bilbergeren i Skibotn for å få greie på hvilke utfordringer han ser når det kommer til utenlandske vogntog og nordnorsk vinter.

- Hovedproblemet er kjøreerfaring, slik jeg ser det, sier han og underbygger uttalelsen med å fortelle om svært mange berginger der han og kollegene bare har overtatt førersetet og kjørt vogntogene til toppen av bakken, når utenlandske sjåfører har stått fast og bedt om assistanse.

- Mange med boggibil har ikke forstått at de kan løfte den. De har fått beskjed av sjefen om å kjøre med den nede når de har last. Og sperra får de aldri røre, for da kan stikkakslingene ryke, forteller Thomas.

Han berømmer samtidig selskapene som fokuserer på intern opplæring, og trekker spesielt frem Girteka, Vlantana og Kreiss. - De har bra utstyr og sjåførene vet hva de holder på med. De havner likevel av veien ganske ofte, men det handler også om at de er ganske mange. Prosentvis er de nok langt unna toppen av listen over utforkjøringer, mener han.

Skibotn Tungberging har fem bergingsbiler å hjelpe seg med. Inkludert en terrenggående rotator, i form av en Scania TGB 45, 6x6 med kran. På de mest hektiske dagene er alle mann i arbeid, og oppdragene kommer via NAF og Assistansegruppen, som består av fire bergingsselskap som opererer i lag og får oppdrag direkte fra forsikringsselskapene.

Skibotn Tungberging har nok å gjøre i vinterhalvåret.
Skibotn Tungberging har nok å gjøre i vinterhalvåret. Foto: privat

- Jeg ser frem til sommeren. Vinteren er jeg litt lei av. Utfordrende berginger er en ting, men når fiskelassene ligger strødd i grøfta er det ikke like givende, avslutter den blide tungbergeren fra Skibotn.

Hele intervjuet med Thomas Andersen finner du i TransportMagasinets utgave nummer 2.2019. Trenger du abonnement, kan vi hjelpe deg med det om du klikker her!