10.000 liter diesel på tralla:

Slapp ut mistenkt dieseltyv!

Den rumenske sjåføren hadde pumpeutstyr og 10.000 liter diesel i IBC-containere på traileren. Selv om han ikke kunne gjøre rede for hvor dieselen kom fra, så slapp svenske myndigheter ham videre.

I dette rumenske vogntoget fant svensk politi 10.000 liter diesel som ikke sjåføren kunne gjøre rede for. Allikevel slapp han unna med bot for brudd på ADR-reglene. Foto: Tidningen Proffs
I dette rumenske vogntoget fant svensk politi 10.000 liter diesel som ikke sjåføren kunne gjøre rede for. Allikevel slapp han unna med bot for brudd på ADR-reglene. Foto: Tidningen Proffs
Publisert Oppdatert
Nok en gang velger man minste motstands vei, i mangel av kompetanse. Man motarbeider rettssystemet og favoriserer forbrytersk virksomhet.
Per-Arne Nilsson, tidligere politiinspektør

Et samarbeid mellom en våken privatperson, svenske utrykningspolitiet, Road Crime-gruppen og trafikkpolitiet i Helsingborg, resulterte i at en rumensk sjåfør ble anholdt, mistenk for heleri. Da politiet kontrollerte sjåførens vogntog, fant man ti IBC-containere fylt med diesel. Diesel som man mistenkte kunne være tyvgods. Men den anholdte sjåføren slapp fort ut igjen.

Lakk diesel

Onsdag 29. april fikk politiet en telefon fra en privatperson som kunne fortelle at det lakk diesel fra et rumensk vogntog som sto parkert ved Väla, rett øst for Helsingborg.

Utrykningspolitiet drar ut til plassen og konstaterer at tipset stemmer, og man ber da blant annet om hjelp fra politiets Road Crime-gruppe (en egen gruppe som jobber mot kriminelle miljøers kjøretøy på svenske veier), samt en bilinspektør.

Ved siden av det parkerte vogntoget står det flere utenlandske lastebiler og en gruppe menn. Ingen av dem vil vedkjenne seg det parkerte vogntoget som lekker diesel.

Politiet ransaker lastebilhytta og finner da blant annet pass, førerkort og ID-kort med foto, og ved hjelp av dette identifiseres sjåføren.

10.000 liter

På gardintraileren fant man 16 IBC-tanker, plasttanker som rommer 1000 liter hver, hvorav ti var fylt med diesel. Politiet fant også en elektrisk pumpe og slanger. Det fantes for øvrig ingen ADR-merking på trekkvogn eller trailer.

Politiet mistenkte att dieselen kunne være stjålet da det ikke fantes være seg fraktdokument, avsendererklæring eller noe annet som kunne bekrefte hvor dieselen stammet fra.

Sjåføren ble pågrepet, mistenkt for heleri. Dieselen ble beslaglagt, det samme ble pumpeutstyret og samtlige IBC-tanker.

Tyveri av store mengder diesel er en grov forbrytelse alene, men sjåføren ble også anmeldt for en rekke brudd mot ADR-bestemmelsene. Trafikpolitibetjent Richard Karlsson, som fikk høre om saken da han begynte på jobb litt senere samme dag, reiste ut for å se hvordan det sto til med sikkerheten.

- Jeg konstaterte brudd mot farlig gods-bestemmelsene på 14 punkter, forteller han.

- Blant annet var vogntoget ikke utstyrt med ADR-skilt, det fantes i prinsipp ikke noe ADR-utstyr i det hele tatt i bilen, det var sølete på trailerens gulv, og det fantes ingen skriftlige instruksjoner. Her var det med andre ord ikke mye som var på stell.

Sjåføren ble pågrepet, mistenkt for heleri. Dieselen ble beslaglagt, det samme ble pumpeutstyret og samtlige IBC-tanker. Illustrasjonsfoto: Göran Rosengren
Sjåføren ble pågrepet, mistenkt for heleri. Dieselen ble beslaglagt, det samme ble pumpeutstyret og samtlige IBC-tanker. Illustrasjonsfoto: Göran Rosengren

Rullende tankstasjon

Med tanke på alle dieseltyverier som har skjedd, og de tips som strømmer inn til våre kolleger i Proffs-redaksjonen om "rullende tankstasjoner", kan man, uten å anklages for å være alt for fantasifull, tenke seg at det rumenske vogntoget sannsynligvis har spilt en betydelig rolle ved den seneste tidens dieseltyverier. Men under helgen velger aktoratet å henlegge saken, og sette den rumenske sjåføren på frifot. Riktignok med en bot på 10.000 kroner i lomma, for bruddene på ADR-reglene.

- Dette er hårreisende! Det er en stor skam å konstatere hvordan aktoratet oppfører seg, kommenterer Per-Arne Nilsson, tidligere kriminalinspektør i Västra Götaland, uten å forsøke å skjule sitt sinne.

- Nok en gang velger man minste motstands vei, i mangel av kompetanse. Man motarbeider rettssystemet og favoriserer forbrytersk virksomhet. Dette er ikke det eneste eksempelet på hvordan aktoratet motarbeider godt politiarbeid, forklarer han.

Per-Arne Nilsson mener at det er risikofritt å begå lovbrudd på veiene i Sverige. Han setter nå all sin lit til politiet i Helsingborg, som kan anke beslutningen.

Kom ikke i mål

Politiinspektør Anette Strandahl konstaterer at man ikke "kom i mål" i denne saken.

- Man får vel kanskje se det som positivt at sjåføren ikke fikk tilbake dieselen. Kanskje det er avskrekkende nok, undrer hun.

Strandahl konstaterer også at det vanskelige med disse sakene er å finne de opprinnelige eierne av dieselen. Men å skylle på aktoratet vil hun ikke være med på.

- Både aktoratet og vi i politiet må forholde oss til loven, sier hun og mener at man i denne sakenhar basert seg på tidligere saker.

Per-Arne Nilsson er enig at det finnes tidligere saker som har resultert i henleggelse, men han synes ikke det er noen trøst.

- Jeg mener at man ikke har gått til bunns i denne saken. Man stoler helt på hva den mistenkte sier. Det burde jo være mulig å identifisere den som skal ha solgt dieselen, om man vil, legger Nilsson til.

- Dette skaper en oppgitthet både hos politiet og hos de som blir utsatt for tyverier, avslutter Per-Arne Nilsson.

- Dette er hårreisende! Det er en stor skam å konstatere hvordan aktoratet oppfører seg, kommenterer Per-Arne Nilsson, tidligere kriminalinspektør i Västra Götaland. Foto: Göran Rosengren
- Dette er hårreisende! Det er en stor skam å konstatere hvordan aktoratet oppfører seg, kommenterer Per-Arne Nilsson, tidligere kriminalinspektør i Västra Götaland. Foto: Göran Rosengren