23948sdkhjf

Hvilken lastebil bruker minst diesel? Det får du snart vite - før du kjøper

EU pålegger en ny erklæring fra neste år.

- Hva er forbruket på den da? Spørsmålet har alltid vært blant det første man lurer på når det gjelder innkjøp av ny bil. Selv om det nå ikke skiller like mye modellene mellom som før.

Allikevel: I et gjennomsnittlig europeisk transportselskap står drivstoffet for rundt en tredjedel av kostnadene.

Nå skal det bli enklere for en lastebilkjøper å vite (ganske) nøyaktig hvor mye drivstoff og utslipp de enkelte modellene står for, før han kjøper bilen.

Fra neste år pålegger nemlig EU alle lastebilprodusenter å oppgi forbruk og utslipp for hver enkelt lastebilmodell. Når du kjøper en bil, skal du altså få en erklæring fra produsenten som viser hvor mye drivstoff du bruker og hvor mye co2 bilen slipper ut.

Hvordan kan man vite det? undrer du kanskje. Det vil jo være store forskjeller på påbygg, kjøring og veistandard.

Joda. Men de fleste variasjoner er allerede loggført hos produsentene. Det vil altså si at de sitter på enorm kunnskap og opplysninger basert på hver eneste lastebils spesifikasjon og standardiserte kjøremønstre for forskjellige bruksområder.

Til grunn for de deklarerte verdiene brukes en EU-sertifisert prosess for simulering av kjøremønstre.

Lovpålagt krav

Erklæringen blir et lovkrav i EU fra 1. januar 2019 og er et av tiltakene EU har vedtatt for å redusere klimapåvirkningen fra tungtrafikk. I 2020 innføres nye bestemmelser om overvåking og rapportering av drivstofforbruk og CO2-utslipp. I 2025 innføres også utslippsgrensene for CO2.

Volvo melder nå at de allerede fra inneværende måned, altså juni 2018, vil gi en foreløpig deklarasjon som viser både forbruk og utslipp.

- Vi ser ingen grunn til å vente på lovgivningen og ønsker å gi kundene våre muligheten til å bruke oppgitte tall og nivåer som veiledning allerede nå. Erklæringen vil også gjøre det lettere for transportkjøpere å kontrollere og sammenligne CO2-utslipp fra nye kjøretøy hos ulike transportleverandører, noe som kan gjøre det lettere å velge transportør", sier Lars Mårtensson, direktør for miljø og innovasjon i Volvo Trucks.

Får vi svaret en gang for alle?

Det kan bli spennende fremover. Vil man en gang for alle se hvilket merke som er mest drivstoffgjerrig? Vil vi kunne oppleve en ny mulighet for dieselgate-skandale? Og hva skjer om man bruker mer drivstoff enn produsenten deklarerer? Er de tøffe nok til å ta en "John Deere" og tilbakebetaler om du bruker mer diesel enn lovet? Neppe. Vi ser for oss noen spennende artikler om temaet fremover.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125