TRANSPORTSELSKAPENE SOM GJØR DET BRA

Lønnsomt med ekstra tung transport

MINISERIE KAP 6: Det er spektakulært å være tilskuer når Statnett Transport frakter transformatorer på opp mot 250 tonn langs smale norske veier. Jobbene kan ta 2-3 år å planlegge.

Med en transformator på nær 250 tonn kreves det muskler både foran og bak.
Med en transformator på nær 250 tonn kreves det muskler både foran og bak. Foto: Statnett Transport
Sist oppdatert

TRANSPORT & REGNSKAP 2019: Trekkvognene er spesialbygde Mercedes med 8x8 drift på alt, og sperrer både langsgående og på tvers.

I vår serie om transportører som leverte en god drift i 2019 kommer Statnett Transport AS høyt opp på listen.

Men daglig leder Geir Sando ønsker ikke å sammenligne Statnett Transport AS med andre transportselskaper.

- Vi driver godt, men vi kan ikke sammenlignes med ordinære transportselskaper. Vi er et heleid datterselskap av Statnett SF, og rundt 90 prosent av våre transporter er egenregi for morselskapet, sier Sando.

I 2019 hadde Statnett Transport AS driftsinntekter på 123 millioner kroner, og et resultat før skatt på 7 millioner kroner.

- Vi har 20 til 25 transporter hvert år, og hver transport er et stort prosjekt som krever år med planlegging, sier Sando.

Statnett SF er pålagt å ha en beredskap for kraftforsyningen i Norge, og den beredskapen er det Statnett Transport som står for. Både for å ha transport- og beredskapsplaner, bistå ved havari og ved transport til nye anlegg.

Tre trekkvogner foran og en bak. I midten den spesialbygde riggen hvor transformatoren er plassert.
Tre trekkvogner foran og en bak. I midten den spesialbygde riggen hvor transformatoren er plassert. Foto: Statnett Transport

- I Norge er det mye kraftutbygging, og dermed mye å gjøre for oss i Statnett Transport, sier Sando.

1. juli 2020 går Statnett Transport AS inn i Statnett SF som egen avdeling.

Statnett Transport AS

Gjennom mer enn 40 år har Statnett Transport arbeidet i den tyngste delen av transportsegmentet. I disse årene har de utført hundrevis av oppdrag for kunder i inn- og utland.

I sin tid så NVE-Statkraftverkene behovet for spesialutstyr til å frakte tunge kolli til kraftverk og transformatorstasjoner som ofte lå ugunstig til hvor det var nødvendig å kombinere vei-, jernbane- og sjøtransport. Transportkontoret ble derfor opprettet i 1965.

Dette førte til betydelige investeringer i rullende materiell, samt skipet Elektron II i 1969. I 1992 ble Statkraft delt i to deler, Statnett SF og Statkraft SF. Transportvirksomheten fulgte med Statnett. I 2002 ble navnet Statnett Transport AS. I 2008 gjorde de sin hittil største investering i skipet Elektron som i hovedsak er myntet på subseaoppdrag.

1. juli 2020 går Statnett Transport AS inn i Statnett SF som egen avdeling.