Volvo og Renault stenger fabrikkene - MAN reduserer arbeidstiden

Volvo Group følger anbefalinger fra lokale myndigheter. MAN melder også om flaskehalser fra underleverandører.

Fare for spredning av Covid-19-viruset, har gjort at Volvo Group har besluttet å midlertidig stenge ned fabrikkene som produserer Volvo Trucks og Renault Trucks.
Fare for spredning av Covid-19-viruset, har gjort at Volvo Group har besluttet å midlertidig stenge ned fabrikkene som produserer Volvo Trucks og Renault Trucks. Foto: Volvo Group
Publisert Oppdatert

- Volvo Trucks stengte ned fabrikken i Gent den 17. mars, og førstkommende mandag stopper produksjonen i Gøteborg, sier Bjørn Inge Haugan, kommunikasjonsdirektør i Volvo Norge i en pressemelding.

- I første omgang stenger vi ned fabrikkene med en plan om å åpne igjen den 6. april, men dette avhenger selvfølgelig av situasjonen vi da står i.

Tilsvarende er blitt gjort for fabrikkene til Renault Trucks i Frankrike. Også her har det blitt stengt ned midlertidig og i første omgang for de neste 14 dagene.

- Vi holder alle våre verksteder åpne som vanlig, og foreløpig er det fortsatt godt belegg i den delen av virksomheten, sier Haugan.

Det er heller ikke registrert store utfordringer rundt deleleveranse, og konsernet gjør nå det de kan for å sikre at denne delen av verdikjeden fungere som den skal.

- Som en del av en transportbransjen og samfunnskritiske funksjoner, har Volvo Norge og deres forhandlere beredskapsplaner for å sikre at de til enhver tid kan bistå og reparere samfunnskritiske kjøretøy, i henhold til de forventninger myndighetene har til bransjen.

I en samtidig melding fra MAN går det frem en litt annen approach. MAN Truck & Bus har besluttet å innføre korttidsarbeid ved sine tyske fabrikker.

De skriver i sin melding:

"Med hensyn til den generelt uklare situasjonen og endringer nesten fra time til time, forventer MAN ytterligere og forverrede flaskehalser de kommende dagene, både når det gjelder underleveranser og levering av kjøretøy og deler. Sammen med MANs hensyn til velferden for sine ansatte, tvinger det selskapet til å innføre korttidsarbeid ved sine tyske produksjonsenheter.

Produksjonen vil også bli nedskalert i fabrikker utenfor Tyskland. MAN gjør alt i sin makt for å opprettholde salg og service i full utstrekning over hele verden for å sikre forsyningskjedene."