23948sdkhjf

Herlig Volvo-historie fra virkeligheten

Denne stjålne Volvo F12en hadde ligget 10 måneder under vann, ble heist opp, hentet med en Scania - og startet og gikk!

Denne saken fra 1989 dukket nylig opp i en notis hos Transportnet.se, men er nesten for god til å være sann.

Lastebilen, en stjålet F12, skal altså ha ligget 10 måneder i Oslos havnebasseng før den ble funnet og heist opp i 1989.

Og startet og gikk!

Så vi måtte sjekke med Mr. Volvo i Norge, Torstein Magelssen.

- Haha! Joda, den husker jeg godt. Jeg hadde faktisk en plakett av dette hengende på kontoret mitt i noen år. Den fikk jeg tilsendt etter at et amerikanske PR-byrå som jobbet for Volvo hadde vunnet en pris for dette og en tittel som gikk på «… and it still working» eller noe sånt.

- For ordens skyld, det var ikke jeg som tok bildet, legger Torstein til. Det var en selger i Isbergs Lastebil og Buss A/S, som den gang holdt til på Volla i Oslo.

- Så vidt jeg husker fikk den kun nytt batteri og filter før den ble startet og kjørte en runde på anlegget med tang og tare og alt slengende.

Bildet hadde en runde på facebook for noen år siden, og veldig få av de edru leserne trodde på påstanden fra Volvo. "Never check a good story" heter det jo i pressekretser, men her hadde vi en for god kilde:

For de som måtte dra kjensel på mannen til høyre, joda, dette er ingen andre enn Torstein Hvile, som i dag er brukthøvding hos Norsk Scania. Kan han bekrefte Volvo-kvaliteten?

- Joda, stemmer det, jeg har bilder fra når de heiste den opp også, humrer Hvile over telefonen når hjernebarken graver seg 30 år tilbake i tid.

- Jeg husker det rant sjøstjerne og småfisk ut av den da vi åpnet døren.

- Og så fikk de start???

- De tømte nok motoren for olje og vann også først, men det var jo ikke noe elektronikk den gang. Med strøm og diesel så startet den.

- Men høhø, det låt jo fælt da.

- Hva gjorde du der, den gangen?

- Jeg har kjørt spesialtransport i mange år, så det var jeg som fikk den på hengeren da den kom opp av vannet. Men da selvsagt med en ordentlig bil foran, og en motor som gikk på alle åtte sylindre. Høhø.

KLIKK for alle artikler i Toppsakene 2020.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063