Tilspisset bremsetrøbbel i Danmark

Statistikken fra danskenes mobile bremseprøvere viser at ca 30 prosent av kontrollerte tilhengere har alvorlige bremsefeil. Fra nyttår øker bøtesatsene kraftig.

Illustrasjonsbildet er fra en snart 10 år gammel artikkel i TransportMagasinet med tittel "Trafikkfarlige bremsekontroller". De åpne spørsmålene i den saken er fortsatt ikke tydelig avklart
Illustrasjonsbildet er fra en snart 10 år gammel artikkel i TransportMagasinet med tittel "Trafikkfarlige bremsekontroller". De åpne spørsmålene i den saken er fortsatt ikke tydelig avklart Foto: Arkiv
Publisert Oppdatert

Bremser på lastebiler og tilhengere synes å være en betent affære flere steder enn i Norge.

Her hjemme har debatten rundt rullebremseprøvernes nøyaktighet vært en het potet i over 20 år - og er fortsatt ikke avklart etter det vi kan forstå.

Les gjerne bloggen "Bremsedrap" om du vil lese deg opp på den ene siden i saken.

Men nå er det i Danmark at temperaturen stiger, ifølge lastbil.dk.

Bøtesatsene for bremsefeil øker visstnok kraftig fra nyttår, der både sjåfør og bileier stilles til ansvar, mens både registrert tralleeier og rekvirent av kjøringen går fri.

Lastbil.dk siterer en pressemelding fra lastebileierforbundet FDL:

- Med de udsigter, der er forude, er det relevant at spørge danske vognmænd, om de selv eller deres chauffører efter 1. januar tør koble en løstrailer, uden at sikre sig mod de mega store bremsebøder, siger kontorleder Jens Groot, FDL.

Og det er jo et høyst relevant spørsmål når intet mindre enn 30 prosent av kontrollerte traller har feil. Da er man jo mer eller mindre garantert bot.

(Det er neppe noe bedre i Norge, skal vi tro vår egen notis fra 2016 om EU-kontrollstatistikk som viser bremsefeil på 44 prosent av norske lastebiler over 7,5 tonn).

Hvorvidt danskene har samme debatt rundt bremseprøverne som i Norge vites ikke, men FDL arrangerer et møte for lastebileiere om bremser lørdag 24.S august, med ledende bremseeksperter på plass.