En kjapp, liten og ekkel påminnelse:

Strenge nye krav om vinterdekk på tunge kjøretøy fra 15. november - har du bestilt lovlige dekk?

Kunstnerisk fra Conti. Dette er snøen som falt i fjor - men i år må du ha nye dekk.
Kunstnerisk fra Conti. Dette er snøen som falt i fjor - men i år må du ha nye dekk.
Publisert

I fjor høst fikk ganske mange kaffen i halsen da regjeringen innførte nye krav til vinterdekk for tunge kjøretøy.

Nå kan det kun brukes dekk som er merket med «alpesymbolet» (3PMSF) på styrende foraksel og drivhjul.

Våre kaffetørste lesere roet seg litt da de leste så langt at de fikk med seg at kravet først gjelder fra 15. november i år...

Men det er jo ikke lenge til nå. Har du husket å bestille?

Øket oppmerksomhet, men ikke fra alle

- Vi ser at det er økt oppmerksomhet i markedet rundt bestilling og innkjøp av dekk som innfrir de nye kravene i vintersesongen 2020 så langt i år. Men fortsatt er det en del som ikke har fått med seg de nye reglene, sier Alexander Clementz, Marketing og systemkoordinator CVT hos Continental.

Continental er en betydelig leverandør av vinterdekk til transporten i Norge med spesialutviklede dekk for nordiske forhold, både innenfor buss og lastebilsegmentene.

Nå skal det sies både Tungt og andre har ytret kritikk mot 3PMSF - ikke fordi det er helt feil, men fordi den reelle fremkommelighets- og sikkerhetsgevinsten med dekk med slik merking er så høyst marginal i forhold til all den politiske viraken som skapes rundt dette grepet.

Brudd straffes med bøter

I tillegg til at kravene skjerpes inn, har myndighetene gjort det klart at brudd på kravene skal straffes med høyere gebyrer og flere kontroller på vinterstid.

- Fjorårets vinter var preget av alvorlige ulykker og fastkjøringer. Derfor innfører vi nå strengere krav til vinterdekk for tunge kjøretøy, samt økte gebyrsatser for brudd på kravene til vinterutstyr.

Samtidig styrker vi kontrollvirksomheten i Statens vegvesen med 20 millioner kroner, slik at vi får enda flere kontroller i vinterperioden. Dette er viktige tiltak i arbeidet for å øke sikkerheten og fremkommeligheten på norske vinterveier.

Farlige vogntog skal bort fra norske vinterveier, sa daværende samferdselsminister Jon Georg Dale da de nye reglene ble presentert i fjor høst.

MEN - halvparten av de millionene til øket kontroll ble barbert bort i revidert budsjett. Les saken hos NLF her.