Nå trenger vi hjelp...

NYHETSKOMMENTAR: Nok en yrkessjåfør er dømt for uaktsomt å ha forvoldt en annens død.

Verken de to personbilene eller barnevogna er synlige fra førersetet i lastebilen.
Verken de to personbilene eller barnevogna er synlige fra førersetet i lastebilen. Foto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert

NYHETSKOMMENTAR: En yrkessjåfør i 40-årene ble i dag idømt 60 dagers fengsel i Oslo tingrett, etter en tragisk ulykke ved Operaen i Bjørvika, for et år siden. Lastebilen han første, svingte til høyre i et lyskryss og traff en syklist som oppholdt seg i lastebilens blindsone. Den 38 år gamle kvinnelige syklisten omkom på stedet.

Vi har skrevet om flere av dem, opp gjennom årene. Sjåfører som i løpet av et sekund får livet snudd opp ned, etter å ha kjørt på noen som de aldri rakk å se. Mennesker til fots og på sykkel havner jevnlig i blindsonene våre. Spesielt er høyre hjørne foran utsatt.

"Etter rettens vurdering er det bevist utover enhver rimelig tvil at ulykken med dødsfølge skyldtes feil fra tiltalte ved at han ikke forsikret seg om i tilstrekkelig grad at det ikke var noen syklister i hans blindsone i det han satte fart på bilen", står det å lese i dommen.

Sjåføren sier han aldri så noen syklist. Hun kom til krysset etter ham, og syklet ut i krysset på grønt lys, samtidig som lastebilen startet sin sving mot høyre.

De siste årene har gode hjelpemidler kommet på plass. Kamera som dekker stedene man ikke ser i speil, blir mer og mer vanlig. De er ikke påbudt, men de som vil sikre seg litt ekstra, har skjønt at det kan være lurt å ha dem likevel. Men er det nok?

Trenger vi noe som varsler og vekker oss når noe er i ferd med å gå fryktelig galt?

Moderne vogntog har lineassist. Havner du litt utenfor idealsporet ditt, får du kontant beskjed om at den gule eller hvite stripa er på vei inn under forhjulet. Vi har også fått automatisk nødbrems, dersom noe skulle nærme seg foran bilen og teknikken skjønner at her kan det gå galt.

Men hva med disse myke trafikantene? Hva med varsling i bystrøk og lave hastigheter?

På privatbilen min piper det intenst hver gang jeg kjører inn i garasjen og kommer i en meters avstand til trillebåra. Det samme gjør det hvis noen går litt for tett på bak meg, mens jeg står parkert.

Burde vi hatt en form for varsling når objekter er nærmere lastebilens høyre hjørne enn en meter eller to, la oss si i hastigheter under 20 km/t, som i lyskryss?

Teknikken finnes garantert. Vi har puttet så mange elektroniske hjelpemidler inn i lastebilene våre nå, at det snart må være blindsoneulykkenes tur til å bli ryddet av veien, en gang for alle.

Noen som tar utfordringen?

TransportMagasinet går i dybden på de viktige temaene. Klikk her for abonnement.