Etter noen mil i Volvo FM

I Spydeberg lever FM-nettet i beste velgående

Etter videregående skole visste jeg ikke helt hva jeg skulle bli. Jeg valgte å ta lappen og denne jobben passer meg perfekt, forteller Kari.
Etter videregående skole visste jeg ikke helt hva jeg skulle bli. Jeg valgte å ta lappen og denne jobben passer meg perfekt, forteller Kari. Foto: Svein-Ove Arnesen
Publisert Oppdatert

Vi prater naturligvis om Volvo FM og Jørgenrud Brensel som har seks eksemplarer. Vi har kikket nærmere på én av dem og pratet med en ung sjåfør om hennes tanker om bil og yrke.

Daglig bruk:

- Daglige sjekkpunkter, enkelt eller plundrete?

- Enkelt nå som jeg har vært med så lenge. Det blir rutine. Esso har egne sjekkpunkter som jeg også må gjøre daglig og månedlig.

- Brukes automatiserte sjekkpunkter/fjernsjekk i app eller annet?

- Nei. Jeg bruker ikke appen til Volvo, men jeg synes det er enkelt å gå inn i displayet. Det er lett å forstå. Det er som å bruke en telefon.

- Påfylling av AdBlue, spylervæske OK?

- Ja. Enkelt å komme til AdBlue. Jeg fikk påfyllinga plassert ved siden av dieseltanken for å gjøre det enklere. Vet om noen som har den på den andre siden.

- Får du lagt på kjetting uten for mye banning?

- Ja, jeg er vel blant de få som fortsatt driver og legger på kjetting, haha. I denne kjøringen kommer vi ofte inn på dårlige veier. Jeg tror faktisk jeg satt rekord i år ettersom jeg måtte legge på og ta av kjettingen tre ganger i løpet av samme dag. Vi bruker lettkjettinger. I fjor holdt det med sandstrøeren. Det er bedre å legge på en gang for mye enn en gang for lite. Så er det jo også litt annerledes med vår last enn for eksempel massetransport. Om en last med grus ligger i grøfta, så er det en sak, men om jeg ligger på siden med diesellekkasje blir det førsteside i VG med en gang.

- Enkelt å skifte vindusviskere?

- Ja. Det er det. Har ikke gjort det på denne bilen, men det er på samme måte som min forrige bil.

- Hvor ofte har du være på verksted for å oppdatere bilen?

- Jeg liker teknologiske duppeditter. Ta denne enheten fra Futura som eksempel. Den er DOS-basert, men om noe er feil ved påbygget, ser finnene det med en gang og kan fikse det fra Finland. Det eneste vi har måttet fikse selv er et kretskort som røk. Flere av gammelkara liker ikke alltid det nymotens greiene, men jeg må bare si: «Sorry gutter, men tiden med waiere er borte». Dette er bedre. Påbygget fra Eurotank er svært gjennomført. - Da finnene bygde dette, hadde de en rekke tegninger. De hadde visst ikke møtt noen som hadde så detaljerte ønsker, ler Kari og peker på en liten slange som ender i en bøtte. Der går de siste dryppene fra slangen ut. Du må forresten stoppe meg om det blir for mye, jeg elsker å prate påbygg, haha.
- Jeg liker teknologiske duppeditter. Ta denne enheten fra Futura som eksempel. Den er DOS-basert, men om noe er feil ved påbygget, ser finnene det med en gang og kan fikse det fra Finland. Det eneste vi har måttet fikse selv er et kretskort som røk. Flere av gammelkara liker ikke alltid det nymotens greiene, men jeg må bare si: «Sorry gutter, men tiden med waiere er borte». Dette er bedre. Påbygget fra Eurotank er svært gjennomført. - Da finnene bygde dette, hadde de en rekke tegninger. De hadde visst ikke møtt noen som hadde så detaljerte ønsker, ler Kari og peker på en liten slange som ender i en bøtte. Der går de siste dryppene fra slangen ut. Du må forresten stoppe meg om det blir for mye, jeg elsker å prate påbygg, haha. Foto: Svein-Ove Arnesen

- Denne bilen har bare vært inne etter at påbygget ble satt på. Da tok de små justeringer med kamaera og knapper. Skal inn nå etterhvert på ettårssjekk.

Jørgenrud Brensel AS v/Kjell Jørgenrud

- Hva var den utløsende faktor for at dere kjøpte akkurat denne bilen? - Det er fordi jeg er veldig glad i Volvo. Både når det gjelder personbil og lastebil. Jeg har mange veteranbiler også. Er forventningene innfridd? - Jeg vil si ja. Det er det. På de to siste bilene er det dobbel clutch og lett styring som var de to største enkeltfaktorene. - Bilens spesifikasjoner? Den heter Volvo FM 13.540 Euro 6. - Serviceavtale? I så fall hvilken? - Ikke på denne bilen, men vi har på en av de andre som er fireakslet. Den går på sølvavtale fordi vi ikke kjenner denne kombinasjonen så godt. - Når ble bilen tatt i bruk? - Januar 2018 - Type kjøring? - Heter det distribusjon av flytende brensel og drivstoff? Tror vi sier det. - Km.stand? - 13.100 km - Finansiering? - Leaset via Volvo finans på 5 år.

Hyttelivet:

Det er ikke så vanskelig å se at historie og da spesielt Esso sin, har en solid plass hos Jørgenrud Brensel. Men Kjell har også andre interesser. Sammen med sin fetter selger han deler til gamle veteranbiler. Da er det Volvo det går i. - Det har jeg gjort siden 1969. Da fikk jeg en Volvo PV av min mor og far. Den kostet 1500 kroner. - Du får pusse den opp, selge den litt dyrere og kjøpe deg en ny. Sånn har det blitt. Tidligere drev den driftige karen også Dekkteam som holder til i nabobygget, men summen av all jobb ble mye. - Du har sovet oppunder taket så lenge at vi må gjøre noen endringer før du sover for godt, sa kona. Så da måtte jeg endre det. Det klarte jeg, forteller Kjell.
Det er ikke så vanskelig å se at historie og da spesielt Esso sin, har en solid plass hos Jørgenrud Brensel. Men Kjell har også andre interesser. Sammen med sin fetter selger han deler til gamle veteranbiler. Da er det Volvo det går i. - Det har jeg gjort siden 1969. Da fikk jeg en Volvo PV av min mor og far. Den kostet 1500 kroner. - Du får pusse den opp, selge den litt dyrere og kjøpe deg en ny. Sånn har det blitt. Tidligere drev den driftige karen også Dekkteam som holder til i nabobygget, men summen av all jobb ble mye. - Du har sovet oppunder taket så lenge at vi må gjøre noen endringer før du sover for godt, sa kona. Så da måtte jeg endre det. Det klarte jeg, forteller Kjell. Foto: Svein-Ove Arnesen

- Førermiljø, plusser og minuser?

- Er veldig glad de har beholdt de store skapene over køya. Vi har mye utstyr med oss og trenger ekstra skift, regntøy og varme klær. Da er god lagring positivt.

- Sikt og blindsoner?

- Vi har satt på kamera bak på høyre side, den tar mye av blindsonene. Så har jeg ryggekamera og kamera nede på høyre side. Det bruker jeg mye. Jeg har plassert det slik at det utfyller speilet og fanger opp andre punkter. Det hender nok at noen stusser på plasseringen min under kjøring; det kan se teit ut, men det er for å fange opp mest mulig av trafikkbildet.

- Hvor nært bilen ser du asfalten?

- 280 cm. Men det er når jeg ikke bruker speilet foran fronten.

- Sover du godt? Seng og gardiner OK?

- Nå sover vi ikke i bilene. Har lagt på eget pledd på senga. Det er både for å bevare den og for å gjøre det hjemmekoselig. Jeg tilbringer så mange timer i bilen at det er viktig å ha det ordentlig rundt seg.

- Hvordan fungerer kantina? Kjøleskap, muligheter for å smøre mat.

- Bruker ikke det. Det var selvsagt alternativer, men vi har med matpakker og kommer hjem hver ettermiddag. For vår del er det viktigere med skapplass.

- Inngang, stigtrinn, håndtak OK? Hva med bagasje?

- Det er det. Det er derfor vi har FM og ikke FH. Jeg er mange ganger ut og inn av bilen i løpet av dagen. FM er veldig grei ettersom den har et trinn mindre. Vi skal jo være kjappe og effektive i hverdagen, haha.

- Høyde fra gulv og ned, antall trinn?

- Tre trinn og 1,25 meter opp.

- Bevegelighet. Har du nok gulvplass?

- Ja. Er begrenset hva jeg trenger i en FM.

- Bruker du passasjersetet mye når bilen står stille?

- Nei.

- Har du nok lagerplass? Mer av små eller store rom?

Fakta om sjåfør:

Navn: Kari Jørgenrud Alder: 28 Bosted: Spydeberg Fartstid: 7 år. Kjørt mest: Bare Volvo Sjåførens melding til fabrikken: - Det som nå er genialt er den nye dual clutch og styringa. Dynamic steering er fantastisk. - Og hva bør forbedres? - Jeg har endret mange ting før vi satte bilen i bestilling. Tror vi har tatt det meste av forbedringene allerede der. Vi flyttet flere av knappene, slik som standstrøer-knappen og muligheten til å heise hele bilen via helluft. Det betyr igjen at jeg ikke trenger å se etter knappene, jeg vet hvor de sitter. Alt er tilgjengelig. Skal jeg peke på noe, må det være at dabradioen faller ut, men det er jo ikke Volvos feil.

- Vi har spesifisert for å få mest mulig skap. Inne i hytta har vi de personlinge tingene, mens utstyret vi bruker hos kunden gjerne er i skapene på påbygget.

- Har du speil? Innvendig belysning OK?

- Ja. På solskjermen er det skjerm. Innvendig belysning er bedre på denne nye bilen kontra 2006-modellen jeg tidligere hadde. Det er enkelt å dimme og styre ved å vri på et hjul enn enn knapp. På samme måte er det med klimaanlegget. Det går på hjul.

- Solskjermer, lett å betjene og ikke minst; virker de?

- Ja, de virker godt.

- Hvilke farger og materialer ville du valgt på interiøret hvis du fikk bestemme?

- Skal vi se… Tror det jeg ville valgt litt annerledes gardiner. Fargestripene der går ikke igjen i noe annet. Ellers har vi allerede satt på ekstra stoltrekk og valgte farge der for å ta igjen interiørfargene. Dessuten er skinnet i originalstolene svakere enn det vi har satt på. Tilslutt er det enklere å bytte trekk enn å skifte stol. Vi går jo mye ut og inn og sitter ikke i finstasen eller olabukse. Vi jobber og blir møkkete og disse trekkene er enkle å ta kluten på og bruke grønnsåpe når det trengs en vask.

Tre steg, så er vi hjemme i hytta. - Det er blant annet derfor vi ikke bruker FH som har ett trinn til. Vi hopper jo ut og inn av bilene hele dagen, ler Kari.
Tre steg, så er vi hjemme i hytta. - Det er blant annet derfor vi ikke bruker FH som har ett trinn til. Vi hopper jo ut og inn av bilene hele dagen, ler Kari. Foto: Svein-Ove Arnesen

- Noe som støyer eller klirrer?

- Nei.

- Har du nok egnet plass til papirer og slikt?

- Ja. Har egne seksjoner i skapene. I tillegg bruker jeg OTC-maskinen som Esso krever. Det meste ligger på data der.

- Vindsus?

- Nei.

Kjøreegenskaper:

- Retningsstabilitet. Tør du ligge på hvitstripa?

- Ja. Det gjør jeg. Vi kjører jo på så smale veier at alternativet er å knuse speilene. Vi må, enten vi vil eller ikke. Retningsstabiliteten er bra, men vi må være oppmerksomme ettersom det kan skvulpe i tankene. Det har mer med last enn bil å gjøre.

- Kjører du automat eller manuell? Hvorfor?

- Automat, men ofte vinterstid setter jeg i manuell slik at den ikke gearer feil opp bakker og slikt. Da låser jeg den i ett gear.

- Vi har bevisst valgt mye skapplass i bilene, forteller Kari.
- Vi har bevisst valgt mye skapplass i bilene, forteller Kari. Foto: Svein-Ove Arnesen

- Hva tenker du om denne kassa i forhold til andre du har kjørt?

- Liker veldig godt programvaren. Valgte den selv. Volvo har forskjellige alternativer ut fra kjøringa og denne passer meg veldig bra.

- Retarder, automat eller manuell? Hvorfor?

- Er ikke retarder på denne. Kun motorbrems.

Kari velger å bruke Garmin som GPS. Denne har også kamera.
Kari velger å bruke Garmin som GPS. Denne har også kamera. Foto: Svein-Ove Arnesen

- Fornøyd med boggiløft og avlastning?

- Veldig. Det er også noe jeg bruker mye, spesielt vinterstid. Denne knappen har jeg også satt lett tilgjengelig. Avlaster litt, så klarer den siste biten greit.

- Skal vi si noe om dekkslitasje?

- Vi bruker Michelin og er veldig fornøyde med det. Denne har jo ikke gått så langt, så det er ikke så mye å prate om.

Førerassistentsystemer:

- Hvilke fungerer bra?

- Cruisekontrollen bruker jeg på motorveien. Den er enkel å bruke nå som den ikke er på egen spak, men er plassert på rattet. Det gjør den lett å bruke.

- Hvilke kobler du bort?

- Jeg kobler bort varsling om hvitstripe. Det er fordi man fort kan bli litt sløv når den hele tiden varsler og faren er dermed at man kanskje ikke tenker over varslingen når den virkelig trengs på en stor vei. Det er altså ikke slik at jeg ikke ville hatt den, men jeg kobler den bort når den ikke er nødvendig.

- Har du opplevd automatisk nødbrems.

- Ja. Det var ingen farlig situasjon. Det var en syklist som kom opp på siden. Jeg hadde sett ham og hadde full oversikt, men på et punkt slo altså nødbremsen ut. Det var da jeg oppdaget at jeg hadde det, haha.

Det digitale instrumentpanelet:

Hun teller ikke på knappene. Kari vet nøyaktig hvor de sitter. Flere er flyttet for å fungere best i hennes hverdag. - Jeg er jo ofte på anleggsplasser der det skjer mye rundt meg. Om jeg da skal bruke helluft-anlegget og løfte bilen, kan jeg ikke lete rundt etter en knapp. Jeg må være rask og trygg. Derfor er for eksempel knappen for å heve bilen lett tilgjengelig.
Hun teller ikke på knappene. Kari vet nøyaktig hvor de sitter. Flere er flyttet for å fungere best i hennes hverdag. - Jeg er jo ofte på anleggsplasser der det skjer mye rundt meg. Om jeg da skal bruke helluft-anlegget og løfte bilen, kan jeg ikke lete rundt etter en knapp. Jeg må være rask og trygg. Derfor er for eksempel knappen for å heve bilen lett tilgjengelig. Foto: Svein-Ove Arnesen

- Er det enkelt nok å lese det som vises?

- Ja. Nå er jeg veldig glad i tekniske duppeditter. Alt jeg kan trykke og finne ut av er bra. Så kan jeg heller velge bort eller la være å lese om det blir for mye informasjon. Det er enkelt å manøvrere med knappene på rattet.

- Er det enkelt nok å finne frem i menyene til det du trenger?

- Ja, det tror jeg at jeg allerede har svart på, haha.

- Kan du skreddersy instrumentvisningen til dine behov?

Kari satte på bøyle og ekstra lys foran. Hun synes de avlange lyktene er snertne og finere enn de «vanlige» runde lyktene fra for eksempel Trux som så mange velger. - Disse lyser minst like godt og er originalt fra Volvo. Men jeg tror ikke så mange har den, sier hun.
Kari satte på bøyle og ekstra lys foran. Hun synes de avlange lyktene er snertne og finere enn de «vanlige» runde lyktene fra for eksempel Trux som så mange velger. - Disse lyser minst like godt og er originalt fra Volvo. Men jeg tror ikke så mange har den, sier hun. Foto: Svein-Ove Arnesen

- Ja. Det som er fint er at valgene lagrer seg. Her er det tre ting du selv kan skreddersy som vises i hovedmenyen mens du kjører. Det er fint.

- Har bilen førercoaching fra produsent?

- Ja, men det har ikke vært aktuelt å benytte seg av for oss.

Telefon, radio, musikk, navigasjon:

- Brukes originalutstyr fra bilprodusent eller ekstern leverandør?

- Når det gjelder navigasjon har jeg alltid likt Garmin. På denne modellen er det også kamera. Når det gjelder dab-radioen er jeg glad denne er såpass ny at dette er integrert. Jeg liker ikke adaptere og vil at det skal være rent og ordentlig her. Ellers bruker jeg telefonen mye opp mot anlegget og streamer via bluetooth.

Fire slanger gjør at hun kan frakte både fyringsolje, parafin, farget diesel og vanlig diesel samtidig. - Det går også stadig mer bioprodukter, forteller hun. Riktignok er det først og fremst stat og kommune som etterspør, men private kommer etterhvert. I påbygget sitter en skriver, slik at kunden får utskrift og kan se hvor mange liter han har fått.
Fire slanger gjør at hun kan frakte både fyringsolje, parafin, farget diesel og vanlig diesel samtidig. - Det går også stadig mer bioprodukter, forteller hun. Riktignok er det først og fremst stat og kommune som etterspør, men private kommer etterhvert. I påbygget sitter en skriver, slik at kunden får utskrift og kan se hvor mange liter han har fått. Foto: Svein-Ove Arnesen

- Er det lett å koble opp telefon, finne radiostasjon og plotte rute?

- Ja. Det er jo den veien utviklingen går. Vi bruker jo telefonen til alt. Skjermen er så fint plassert og oversiktlig uten at man må styre for mye. Dermed blir man heller ikke uoppmerksom eller farlig i trafikken.

Kommunikasjon med kontoret/kundene:

- Hvordan holder du kontakt med kjørekontoret og mottar/registrerer oppdrag?

OKI-maskinen fra Esso må vi ha på plass, men det hadde ikke gjort noe om den hadde blitt oppgradert litt. Den er både gammeldags og viktigst…. den ødelegger linjene i bilen.
OKI-maskinen fra Esso må vi ha på plass, men det hadde ikke gjort noe om den hadde blitt oppgradert litt. Den er både gammeldags og viktigst…. den ødelegger linjene i bilen. Foto: Svein-Ove Arnesen

- Jeg bruker propp i øret med telefon. Snakker en del i telefon for å koordinere med kollegaer i løpet av dagen. Ofte er det nemlig slik at en kunde ikke forteller nøyaktig hvor mange liter han trenger, men vil kanskje ha «full tank», noe som kan innebære alt fra 500 til 1500 liter. Om jeg selv har for lite, snakker jeg kanskje med en kollega for å høre om han kan stikke innom om han har nok. Vi sjåfører tar forøvrig i mot mange bestillinger. Om noen ser at vi er hos naboen, stikker de gjerne bort og bestiller selv. Jeg tror mange kunder også liker den personlige kontakten og å prate med oss som kjenner forholdene enn å ringe inn og bestille fra et kontor i Oslo.

- Manuell eller automatisk nedlasting av sjåførkort og bilkort?

- Der har vi manuell løsning. Det er stort sett jeg som laster ned på alle bilene. Vi har seks biler.

Design:

- Hvilken lastebil er den peneste å se på og hvorfor?

Jeg synes jo denne er penest. Spesielt fronten liker jeg. Jeg har ikke så mye ekstrautstyr, men denne bilen har de pene, rette linjene som jeg synes er fint.

Nygifte!
Sorry, folkens. Denne dama er opptatt. Og sorry jenter; denne karen giftet seg med henne den 29. september.
Dere kjører hver deres FM og jobber som sjåfører og altmuligmenn i bedriften for tiden. Hvordan traff dere hverandre?
- På Volvo! Det var sjåførfest og jeg fraktet min far og en gjeng i samme alder som ham på festen, forteller Kari.
- Og jeg var også sjåfør den kvelden, samtidig som jeg var litt på jobb. Jeg arbeidet på Volvo. Men jeg kunne jo ikke la den blide jenta sitte der alene. Har aldri vært så lur som den gangen, jeg, ler Jørn. Dessuten vil jeg jo få dama med den største konebilen i distriktet når vi gifter oss, flirer Jørn godt fornøyd.
Nygifte! Sorry, folkens. Denne dama er opptatt. Og sorry jenter; denne karen giftet seg med henne den 29. september. Dere kjører hver deres FM og jobber som sjåfører og altmuligmenn i bedriften for tiden. Hvordan traff dere hverandre? - På Volvo! Det var sjåførfest og jeg fraktet min far og en gjeng i samme alder som ham på festen, forteller Kari. - Og jeg var også sjåfør den kvelden, samtidig som jeg var litt på jobb. Jeg arbeidet på Volvo. Men jeg kunne jo ikke la den blide jenta sitte der alene. Har aldri vært så lur som den gangen, jeg, ler Jørn. Dessuten vil jeg jo få dama med den største konebilen i distriktet når vi gifter oss, flirer Jørn godt fornøyd. Foto: Svein-Ove Arnesen