23948sdkhjf

The Epic Split sett over 59 millioner ganger

Fire uker er gått siden lanseringen av «The Epic Split» på Youtube, og den har skapt et enormt engasjement over hele verden og blitt sett over 59 millioner ganger.

- Responsen har vært overveldende. Selvsagt håpet vi på suksess, men vi forventet ikke å bli så store eller at det skulle skje så raskt, sier Per Nilsson, PR sjef for Volvo Trucks.

- Vi mener at resultatene kommer på grunn av et godt innhold og kommunikasjonsstrategi, en strategi som vi har hatt lang tid, sier Per Nilsson.

7 millioner visninger per dag

Allerede på lanseringsdagen den 14. november ble filmen sett over 6,5 millioner ganer og delt over 32 000 ganger. Den ble raskt den mest delte filmen på Youtube. Den beste dagen så lang, hadde «The Epic Split» over 7 millioner visninger. Lanseringen av filmen sparket i gang en intensiv aktivitet i sosiale medier, blant annet på Facebook, Twitter og Reddit.

- Folk delte og kommenterte filmen om og om igjen. Dette nivået av engasjement er mer viktig enn antallet visninger på Youtube, forklarer Per Nilsson.

Suksessen i tall

«The Epic Split» har blitt den mest sette reklamen innen bil og kjøretøy på Youtube i verden. Responsen de fire første ukene kan oppsummeres med tall*

«The Epic Split» og dens historie har:

- blitt delt over 6 millioner ganger i sosiale nettverk,

- over 10 millioner visninger på Google.com,

- fått stor mediedekning verden over: reklamen har vært tema i ca. 20 000 redaksjonelle nyhetssaker på net så langt og

- det er anslagsvis opptjent en medieverdi på ca. 70 millioner Euro (ca. 590 millioner NOK).

Historiefortelling på flere nivåer

«The Epic Split» er en historie på flere nivåer. Den handler om Volvo Trucks, om Jean-Claude van Damme og har et kommersielt preg. Alt fremheves av den emosjonelle musikken fra artisten Enya. Dette utgjør tilslutt historien om Volvo Dynamic Steering med dens presisjon og stabilitet, som gjør det mulig for Van Damme å gå ned i en spagat mellom to ryggende Volvo FM-er.

- Det ble kommentert og snakket om disse historiene. Jo mer følelser og reaksjoner filmen skaper, jo flere samtaler ble startet. Dette gjorde at filmen spredde seg så raskt og effektivt, sier Per Nilsson.

En viktig del av suksessen til «The Epic Split» er at den bygger en fan-gruppe for fremtiden.

- For eksempel har Volvo Trucks' Youtube-kanal fått tredoblet antallet av abonnementer siden lanseringen, abonnementer som enkelt vil nåes ved lansering av fremtidige reklamefilmer.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063